Ne náhodou vyrazila armáda na Vysočinu. Byť není Třebíč typickým posádkovým městem, armáda si jej vybrala hned z několika důvodů. Hlavním z nich je více než padesátiletá existence vojenského letiště, které leží mezi Náměští nad Oslavou a Třebíčí. Současná 22. základna letectva je leteckým útvarem, jehož hlavním úkolem je příprava letových osádek, předsunutých leteckých návodčích a ostatních specialistů nasazovaných v zahraničních operacích a pro obranu České republiky. Cílem základny je dosáhnout úrovně umožňující rychlé a pružné generování sil pro nasazení v současných i budoucích operacích AČR. Základna plní úkoly v rámci pohotovostního systému a plní úlohu záložního intervenčního letiště integrovaného systému protivzdušné obrany NATO. Rovněž plní stanovené úkoly v rámci pomoci našemu civilnímu obyvatelstvu při vzniku mimořádných událostí. Útvar je vyzbrojen letouny L-39 ZA Albatros a vrtulníky Mi-24/35. Historie vzniku letecké základny na Vysočině je úzce spojena se založením 20. stíhacího leteckého pluku, na podzim roku 1956 s místem působení na letišti Čáslav jako součást 6. stíhací letecké divize v Brně. Výzbroj tvořily stíhací letouny MiG-15. V rámci redislokace se na počátku roku 1960 pluk přesunul na nově vybudované letiště v Náměšti nad Oslavou a po několika reorganizacích se stal základem pro vznik současné 22. základny letectva nesoucí historický název Biskajská.

Na začátku května si lidé připomněli památku obětí druhé světové války. Jejich památka by se měla natrvalo vrátit do podvědomí zejména mladé generace, pro něž jsou události z těchto let jen vzdálenou historií. Byli to právě oni, kteří bojovali za ideál svého státu a díky nimž jsme si zasloužili mezinárodně politické uznání práva na samostatnost. Jedním z nich byl generálmajor v. v. Alois Šiška, pilot 311. čs. bombardovací perutě RAF, který v roce 2002 převzal patronát nad současnou 222. výcvikovou letkou. V tomto roce si 222. výcviková letka „Šiškova" připomíná 70 let od historické události 2. světové války odehrávající se na vlnách Severního moře. Zástupce velitele letky přibližuje tehdejší události. „Čtyři dny po Štědrém dnu roku 1941 odstartoval letoun Vickers Welington KX-B (s/n T-2553) s šestičlennou posádkou ve složení kapitán letounu Alois Šiška, druhý pilot Josef Tománek, navigátor Josef Mohr, radiotelegrafista Josef Ščerba, přední střelec Pavel Svoboda, zadní střelec Rudolf Skalický, z letiště East Wretham. Úkolem této posádky bylo provést nálet na německý Wilhelmshaven. Jejich letoun byl nad cílem těžce poškozen německým flakem a následkem toho nouzově přistál na hladině Severního moře někde v polovině vzdálenosti mezi Holandskem a Velkou Británii. Kromě Rudolfa Skalického se celá posádka přesunula do záchranného člunu. Následovalo šest nekonečných dní pobytu na hladině Severního moře, než člun dorazil 3. ledna 1942 ke břehu severního Holandska poblíž obce Petten. Z pětice mužů, která přežila nouzové přistání na vodní hladinu, přežil pouze Alois Šiška, Josef Ščerba a Pavel Svoboda".

Nadporučík Pavel Staněk svého kolegu doplňuje: „Jako nositelé čestného názvu „Šiškova" cítíme povinnost vytvořit důstojné místo, které by připomínalo výjimečnost těchto mužů, obrovskou sílu a odhodlání přežít. Památník bude tvořen základním kamenem z přírodní žuly ve tvaru pyramidy, na jejímž vrcholu bude umístěna kovová plastika potápějící se ocasní části letounu Welington, a pamětní deskou se jmény členů osádky a událostmi. Obec Petten je silnou turistickou oblastí a proto plánujeme vedle památníku zřídit informační tabuli o členech posádky a historických událostech v anglickém a holandském jazyce v budově Informačního centra na pobřeží". Náklady na realizaci tohoto projektu byly odhadnuty na sto padesát tisíc korun, které však letka ani základna nemá ve svém rozpočtu. Proto byla o pomoc požádána veřejnost. V současné chvíli je již celá suma k dispozici.

Štěpánka Skřipská