První barevně odlišená trasa s piktogramy cyklisty by měla vzniknout letos v Jiráskově ulici.

Vyplývá to z aktualizovaného generelu cyklistické dopravy, který schválilo městské zastupitelstvo. Původně měla v krajském městě vyrůstat jen bezpečná síť stezek určených pouze pro cyklisty. Ukázalo se ale, že je to velmi zdlouhavá cesta.

Podle primátora Jaroslava Vymazala (ODS) vývoj ukázal, že není možné cyklisty úplně vyloučit z běžného provozu. „Částečná integrace v určitých případech je ve prospěch celé dopravy ve městech. Je to daleko rychlejší, daleko levnější a má to celkově zklidňující dopad i na dopravu automobilovou,“ řekl.

Nově se tedy v Jihlavě počítá s tím, že by cyklodoprava měla být vedena i po běžných silnicích. V plánu je například i zprůjezdnění jednosměrných silnic pro cyklisty, kteří by tam mohli jet v protisměru.

Generel, který radnice sestavila před lety, plánoval vybudování sítě 66 kilometrů cyklostezek. Před šesti lety bylo ve městě pouze 600 metrů stezky kolem řeky Jihlavy. Jak ČTK řekl cyklokoordinátor radnice Pavel Šťastný, teď tyto komunikace pro jezdce na kolech, případně i pro pěší, dohromady měří necelých 8,5 kilometru. Jízdních pruhů pro cyklisty by v Jihlavě mohly přibýt do roku 2013 desítky kilometrů.

Podle Šťastného cyklostezky zatím vznikly tam, kde to bylo možné prosadit poměrně jednoduše, třeba na pozemcích města. Příprava dalších se ale ztěžuje, a to i kvůli složitým výkupům od mnoha majitelů pozemků. Naopak silnice patří městu nebo kraji.

Vyznačování jízdních pruhů je podle Šťastného také řádově levnější než stavba nových komunikací. Podle starších údajů radnice například loni dokončených 1,5 kilometru cyklostezky od zoo ke kruhovému objezdu v Okružní ulici stálo skoro 3,8 milionu korun.

Podle Šťastného ale město neustupuje ani od staveb dalších cyklostezek; nyní se chystají dva nové projekty.