Pro odklad spuštění informací odhadů dojezdových dob na dálnici D1 je hned několik důvodů. „Na D2 a D5 systém těchto nově poskytovaných informací teprve ověřujeme v praxi. Dálnice D1, která je dopravně nejvíce zatížená, není pro takové ověřování nejvhodnější,“ poukázala na jeden z důvodů, proč se zatím na dálnici D1 s novinkou nedostalo, mluvčí ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková.

Tabule na D1 jsou již připraveny

Také druhý důvod by mohl být pro motoristickou veřejnost srozumitelný. „Hned s nástupem jara plánujeme právě na dálnici D1 celou řadu oprav a s nimi bude spojena řada dopravních omezení, uzavírek a přeložek. V této situaci by bylo poskytování údajů o dojezdových časech na informačních tabulích problematické,“ doplnila Vápeníková.

Technologie ovšem dokončena je, tabule na D1 jsou už teď na poskytování rozšířených informací v takzvaném klidovém režimu připraveny. „Jakmile skončí ověřování na dalších dálnicích a budou hotovy opravy, bude otázkou dvou tří dnů, abychom informace s odhadem dojezdových časů mohli zveřejňovat také na nejstarší a nejdůležitější dálnici,“ přislíbila mluvčí ŘSD.

Odhad dojezdové doby do vzdáleného cíle uvádí čas, za který by v dané chvíli bylo možno do tohoto cíle dojet. Dnes se tedy na proměnné tabuli na okraji Prahy řidič dozví odhad, za jak dlouho by v dané chvíli dojel po D5 na dálniční sjezd u Plzně. Až bude systém spuštěn také na D1, řidiči se třeba dozví, za jak dlouho budou z Prahy v Jihlavě. „Chceme s tímto typem informace postupně seznámit řidiče a na těchto dvou dálnicích jim poskytnout další službu, kterou nám moderní technologie umožňují,“ řekl ke smyslu novinky generální ředitel ŘSD Jiří Švorc.

Současně zdůraznil, že se jedná o údaj orientační. „Jde o propočet dojezdové doby. Není možné získávat přesný časový údaj, i když by si to řidiči nepochybně přáli. Odhad podle různých použitých modelů zohledňuje i vlivy nehod, částečných uzavírek nebo meteosituace,“ popsal podmínky, v nichž budou data vyhodnocována, ředitel Švorc. „Je třeba počítat s tím, že v průběhu cesty se tento čas může měnit, a to v závislosti na konkrétním vývoji dopravní situace,“ dodal.

Tabule s proměnnými informacemi se začaly na dálnici D1 instalovat v roce 2007. Doposud z nich mohli motoristé vyčíst údaje o sjízdnosti, uzavírkách či nehodách. Také po zveřejňování dojezdových časů budou mít výstražné a bezpečnostní informace o dění na dálnici přednost.