Když jsou podmínky pro létání nepříznivé, nepříjemný pocit má i primář jihlavského střediska Zdravotnické záchranné služby kraje Vysočina Miroslav Havlík.

„Nepřál bych vám zažít, když je mlha a sníh. Nemáte totiž vůbec žádný odhad, kolik metrů máte pod sebou. Když se nemůžete chytit sebemenší stopy nebo keříku nevíte, jestli jste nad zemí dvacet centimetrů nebo pět metrů,“ přiblížil létání v zimě Havlík.

Pilotovi přitom k přistání stačí prostor v rozměru 25 krát 25 metrů. Místo přistání si vždy vybírá pilot, ten také za akci zodpovídá. „My jsme vyškoleni v odborné části ve smyslu pomáhat navigovat, hlásit překážky a podobně. Na druhou stranu máme ve zdravotnické části proškolené i piloty. Ten pomáhá například resuscitovat,“ informoval primář.

Součástí letecké záchranné skupiny je lékař, záchranář a pilot. Posádka je tedy tříčlenná.

O tom, kam vrtulník pacienta transportuje, rozhoduje lékař. „Vždy je to ale po domluvě s pilotem. Samozřejmě záleží na počasí. Když je jak říkáme azuro, můžeme vyrazit kamkoliv,“ doplnil Havlík.

Kraj Vysočina má však takové specifikum, že disponujeme pouze jedním specializovaným zařízením, a to kardiocentrem. „Všechny pacienty se srdečním infarktem stahujeme tedy sem, do jihlavské nemocnice,“ přiblížil primář.

Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina připravuje na 5. května oslavy. Uplyne totiž dvacet let od založení záchranné letecké služby v kraji.