Tentokrát na hudbu Antonia Vivaldiho, Čtvero ročních dob. V programu můžeme číst lakonickou větu - Flash Barrandov SFX a jejich přátelé - ale chcete-li si o ohňostrojích trochu popovídat, musíte zajít za hlavou firmy, Jaroslavem Štolbou. Ač je původem mineralog, miluje hudbu, historii, vše co souvisí s kulturním děním a o svých ohňostrojích, které vzbuzují nadšený ohlas v celém světě, mluví s velkou skromností, ale s nesmírným zaujetím.

Vracíte se do Jaroměřic nad Rokytnou rád?
Mám tu čest, že jsem jaroměřickým festivalem neustále oslovován, je to letos tuším už po sedmé, začínali jsme kdysi Händelem, no a zřejmě se to líbilo. I když mám trochu strach, abychom se neokoukali. Ale Jaroměřice mě stále velmi inspirují, je tam nádherné prostředí, park, zámek, všichni lidé, kteří festival vytvářejí i ti, kteří přicházejí jako diváci, je to velmi emotivní prostředí. Myslím, že je málo míst, kam se tak rád vracím.

Dokážete vytvářet v prostoru nádherné barevné světelné kreace, k tomu zní hudba - co je primární?
Samozřejmě hudba, já vlastně pouze kopíruji autorovy nálady, vjemy a pocity. Třeba zrovna u Vivaldiho musí divák ty čtyři roční doby doslova prožít! Nebudu přirozeně všechno prozrazovat, nechám si také nějaké překvapení, ale třeba zima musí být doslova zachumelená a v létě musím ve žhavém horku zase slyšet i komáry. Přirozeně k vizuálnímu vyjádření potřebuji libreto, které si dělávám sám. Je to hodně práce a obrovská zodpovědnost, člověk také musí vědět, pro jaké publikum co připravuje, zda velký ohňostroj pro celé město, či menší, komorní.

Jednou jste mi také řekl, že takový ohňostroj je velmi drahá a rychle pomíjející záležitost.
Jako na vše můžeme mít i tady dvojí pohled na věc. Jistě, ohňostroj jako takový je drahý, ovšem vezmeme-li v úvahu kolik lidí pobaví, rozpočítáme-li náklady na hlavu, pak je to záležitost spíše levná. A lidé na ohňostroj reagují, někdy i tančí, někdy si zpívají a někdy jen bez dechu vnímají tu hru barev a tvarů, podmíněnou hudbou. Dnes je to všechno velkolepé a dost nákladné, ale i ty původní barokní iluminace v zámcích, kdy vše svým mihotavým projevem osvětlovaly svíčky, musely působit neobyčejně dekorativně.

Věra Lejsková