Nenašla totiž zavčas zastávku, ze níž její spoj odjíždí. Zamíří tedy do přilehlé nádražní budovy, že si aspoň sedne na lavičku a dá si kafe z automatu. Chyba lávky, je plno, trefila se do frekventovaného času. No nevadí. Sice fučí, ale kelímek s kávičkou alespoň zahřeje ruce a spraví náladu. Stojí u zdi a hledí na chaos kolem sebe. Rychlík na Brno zabrzdí, až uši zalehnou a z něj se vyvalí dav. Proč všichni vystupují už tady v Náměšti?

Je výluka, to mluví za vše. Začnou přijíždět náhradní autobusy, linkové autobusy, vozidlo zásobování, nádražní avie, táta s mámou pro dceru, milenec pro milenku, strýc pro neteř s kočárkem. Ti všichni na onen plácek neurčitého tvaru, kterému se říká autobusové nádraží Náměšť nad Oslavou.
Pětitisícové městečko v malebném zákoutí Vysočiny totiž několik let bojuje s faktem, že v prostoru bývalého autobusáku vyrostlo obchodní centrum.

„Nechtějte slyšet, co si tady o tom myslím. To by nebylo publikovatelné,“ glosoval atmosféru dopravního centra Náměště řidič autobusu, který rozhodně nechtěl zveřejnit své jméno.

„Motáme se tu všichni, nikdo neví pořádně, kde zastavit, škoda mluvit. A hlavně to trvá už příliš dlouho,“ dodal.
„V závěru loňského roku proběhlo jednání s Českými drahami, které nebylo první, ale zatím nejvíc směřuje k definitivnímu řešení,“ vyjádřil se k neutěšené situaci Ivo Matoušek, náměšťský místostarosta.

Podle Matouškových slov vznikl projekt, který komise pro rozvoj města dostala k dispozici letos 9. ledna.
Kromě toho, že komplexně řeší přednádražní prostor, předpokládá i celkovou rekonstrukci čekárny Českých drah. Bude společná pro cestující vlakem i autobusem, jak je tomu ostatně i teď.

„Samozřejmě přibudou nyní chybějící přístřešky na autobusových zastávkách. Novinkou je parkoviště pro šestnáct osobních vozidel uprostřed areálu autobusového nádraží,“ prozradil Matoušek.

Areál dostane nový asfaltový povrch, vzniknou chodníky a lée by ve finále měly vypadat vstup do nádražní budovy a vjezd do prostoru Českých drah.
Nyní jako sociální zařízení slouží dvě unimobuňky. Pro klíč si ovšem každý musí zajít k okénku pro výdej jízdenek na vlakové nádraží.
„To je docela nešikovné a určitě to nepůsobí na lidi dobře,“ poukázala důchodkyně, která právě vystoupila z autobusu.

I na to by se ale podle projektu mělo změnit.
„Rovněž stávající záchodky projdou rekonstrukcí a stejně jako čekárna budou společné pro cestující vlakem a autobusem,“ prozradil místostarosta.

Anabáze s autobusovým nádražím v Náměšti začala před zhruba pěti lety. Původně zamýšlené krátkodobé provizorium se protáhlo do dnešních dní. A to proto, že náměšťská radnice stála o společný postup při řešení s Českými drahami. Nyní ale nastala změna v jejich vnitřní organizaci. „Vznikl nový subjekt s názvem Regionální správa majetku Brno, který je nakloněn dalšímu jednání,“ nastínil Ivo Matoušek.

Letos bude náměšťská radnice žádat o podporu z finančních zdrojů Regionálního operačního programu. „Pokud získáme grant, předpokládáme, že autobusové nádraží začne měnit svou podobu v příštích dvou letech,“ uzavřel náměšťský místostarosta Ivo Matoušek