První problémy s výběrem regulačních poplatků za lékařskou péči na sebe nenechaly dlouho čekat. Na scéně jsou pouhé čtyři týdny a někteří pacienti už pocítili jejich „mouchy“.
Maminka čtyřletého Olivera se svým synem letos navštívila zubní pohotovost třebíčské nemocnice. Chlapec si údajně stěžoval na bolest zubů, měl neklidný spánek, plakal. Vyhledali proto lékařskou pomoc, za niž měli platit devadesát korun.

„Drobné jsem v peněžence neměla, dala jsem tedy dvousetkorunu. V ordinaci ale neměli drobné zpátky,“ říká matka. Podle ní se v tu chvíli nenabízelo jiné řešení, než částku prostě zaokrouhlit. „Peníze nebylo kde rozměnit. Sama jsem sestřičce navrhla, aby mi vrátila jen stokorunu,“ vypovídá. Podle slov této ženy byla zdravotníkům situace očividně nepříjemná. „Při příští návštěvě mi přislíbili slevu,“ dodává.
Chyba tentokrát není na straně nemocnice. Zubní pohotovost podle jejího vedení zajišťuje Lékařský dům v ulici Vltavínská, který si prostory od nemocnice pouze pronajímá. Sami zubaři si tedy mají zajistit dostatek drobných.
„U nás to děláme tak, že každé oddělení dostane zálohu. Zatím si nikdo nestěžoval, že by vznikl nějaký problém,“ připomíná manažerka kvality nemocnice Marie Veselá.

Pacient hradil papírování

Jinou zkušenost s výběrem regulačních poplatků má Petr Staněk.
Po operaci kolenních vazů v Třebíči dochází na pravidelné kontroly k odborníkovi. Navíc navštěvuje i svého praktického lékaře. Ten ho, jak tvrdí, nevyšetřuje. „V lednu jsem u něj byl dvakrát. Pokaždé se zeptá, jak to vypadá a prodlouží mi neschopenku. K tomu mi jednou pro zaměstnavatele vypsal lístek na peníze,“ vypočítává.

Ačkoliv prý ani jednou u praktika neproběhlo vyšetření, a to ani pouhým pohledem, pokaždé platil třicet korun. Staněk připomíná, že v danou chvíli nevěděl, zda vůbec platit má. „Peníze jsem měl připravené, automaticky jsem mu je dal. Doktor si je vzal,“ vypráví. Zveřejnit jméno svého lékaře nechce.

Platit jen vyšetření

Podle všeho právě v tomto případě došlo k pochybení. Příručka pro pacienty, vydaná ministerstvem zdravotnictví, hovoří jasně. Poplatek má být vybírán jen po řádné prohlídce nemocného lékařem, komplexním, cíleném, kontrolním nebo konziliárním vyšetření.
„Není-li vyšetření provedeno, poplatek se nehradí. Poplatek nelze vyžadovat ani za podrobný výpis ze zdravotní dokumentace, vystavení receptu bez vyšetření lékařem a potvrzení žádosti o podporu při ošetřování člena rodiny. Platba se netýká telefonické konzultace s pacientem a rozhovoru lékaře s rodinou,“ uvádí ministerstvo.

Regulační poplatky jsou ze zákona povinné od 1. ledna 2008. Třicet korun se hradí v ordinacích praktických lékařů, pediatrů, gynekologů, zubařů, specialistů, logopedů. Šedesát korun pacienti zaplatí za každý den hospitalizace. A devadesát korun je částka za ošetření na pohotovosti.