VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Strojvedoucí zavinil smrt dvou lidí. Soud jej proto poslal do vězení

Havlíčkův Brod, Golčův Jeníkov – Podle obhájců bylo přejíždění přejezdu v Golčově Jeníkově ruskou ruletou. Za to ale k zodpovědnosti prý nikdo hnán není

8.9.2017
SDÍLEJ:

Strojvedoucího Pavla Vejpustka posla soud do vězení na pět a půl roku.Foto: Deník / Martínek Roman

Na pět a půl roku do věznice s dozorem poslal ve čtvrtek 7. září Okresní soud v Hav᠆líčkově Brodě padesátiletého, dnes již bývalého strojvůdce Pavla Vejpustka. Je to trest za to, že loni v březnu zavinil střet lokomotivy s osobním autem Škoda Fabia na železničním přejezdu v Golčově Jeníkově v okrese Havlíčkův Brod. Při nehodě tehdy zahynul třicetiletý řidič Jan B. a jeho přítelkyně Kateřina K., která seděla na místě spolujezdce. Příčinou úmrtí obou poškozených byla závažná zranění neslučitelná se životem.

„Hlavním viníkem nehody je podle názoru soudu obžalovaný Vejpustek, který vjel na přejezd vzhledem k okolnostem příliš vysokou rychlostí, a navíc byl pod vlivem alkoholu. V krvi mu bylo naměřeno 1,8 promile alkoholu,“ uvedl v odůvodnění rozsudku soudce Jan Doležal.

Kromě trestu za usmrcení z nedbalosti a řízení pod vlivem návykové látky se Pavel Vejpustek dalších pět nesmí živit jako strojvedoucí.

Odsouzen byl i devětapadesátiletý traťový vedoucí Miroslav Matlak. Ten podle soudu zanedbal svou povinnost, když špatně vyplnil tra᠆ťový rozkaz pro strojvedoucího Vejpustka, osobně mu ho nepředal, neprobral s ním rizika na trati a navíc zfalšoval podpis strojvedoucího na rozkazu. Soud naznačil, že kdyby se s ním osobně setkal, mohl by si všimnout, že je Vejpustka opilý. Otázkou ale je, kdy a za jakých okolností se strojvedoucí alkoholu napil. U soudu totiž odmítl vypovídat.

Podle soudu ale Matlak nenese přímou vinu na smrti dvou mladých lidí. Proto mu soud uložil pouze dvouletý trest podmíněně odložený na zkušební dobu dvou let. Rozsudek zatím není pravomocný. Oba obžalovaní i státní zástupce si ponechali lhůtu na případné odvolání. Pokud se někdo odvolá, bude muset případ ještě projednat pobočka královéhradeckého krajského soudu v Pardubicích. Tragická událost se stala 21. března kolem sedmé hodiny ranní. Přejezd byl tehdy časovanou bombou, protože byl zabezpečen jen částečně. Ze strany obhájců i zmocněnce poškozeného u soudu zaznělo, že řidiči byli nevědomky vystaveni takzvané ruské ruletě. Zatímco po koleji ve směru od Havlíčkova Brodu normálně jezdily vlaky a závory v takovém případě fungovaly, druhá kolej ve směru od Kolína byla vyloučena z provozu kvůli výluce, ale pokud po ní nějaký vlak jel, závory ani výstražná signalizace nefungovaly, protože byly odpojeny z provozu a kdykoli mohlo dojít ke střetu. Očitý svědek tragické nehody, který vše sledoval z bezprostřední blízkosti při práci s bagrem, vypověděl, že krátce před nehodou projelo přes přejezd asi deset osobních auta a jeden autobus.

„Nikdo z nich nezastavil, všichni přejezd pomalu a plynule přejeli,“ uvedl svědek. Stejně se choval i poškozený řidič Jan B. Nic by se nestalo ani jemu, pokud by ale strojvedoucí Vejpustek dodržel maximální povolenou rychlost deset kilometrů v hodině, kterou měl přes jen částečně zabezpečený přejezd projet. Místo toho jel rychlostí 39 kilometrů za hodinu, což bylo čtyřnásobné překročení povolené rychlosti. Podle dalšího nařízení měl před přejezdem houkat. Jenže ani to se podle svědků nestalo. Obhájci se snažili naznačit, že spoluvinu na nehodě nese i řidič osobního auta, který se měl chovat opatrněji – zastavit a rozhlédnout se. Podle soudu to ale není pravda, a nelze řidiči spoluvinu přičítat.

„Žádné značení u přejezdu mu nepřikazovalo zastavit. Choval se stejně jako ostatní řidiči, což mu nelze vyčítat, hlavním viníkem je strojvedoucí,“ uvedl soudce.

Teprve až druhý den po nehodě byla u přejezdu umístěna značka přikazující zastavit. Jediné, co tehdy mohlo všechny řidiče vybízet ke zvýšené opatrnosti, bylo podle znalce to, že neblikalo bílé světlo.

Je otázkou, zda před soudem neměl stát i někdo, kdo byl odpovědný za zabezpečení přejezdu v době výluky. Pokud totiž soud uznal vinným traťového vedoucího kvůli rozkazu pro strojvedoucího, který situaci na trati i bez toho dobře znal, pak nedostatečně zabezpečený přejezd lze považovat za minimálně stejně nebezpečné a obecně ohrožující.

Autor: Roman Martínek

8.9.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Kvalita soutěže je na vysoké úrovni, říká předseda futsalového svazu Pe

První hosté si v úterý po poledni mohli prohlédnout nový pavilon chirurgických oborů v třebíčské nemocnici. Nese označení C a přes svoji šedou venkovní barvu, uvnitř hýří barvami, novotou a moderním vybavením.

Kam o víkendu? Třeba do nového oddělení třebíčské nemocnice

AUTOMIX.CZ

Má vaše škodovka jedno zrcátko menší než druhé? Víte, proč to tak je?

V devadesátých letech se začal zejména u německých aut objevovat zvláštní jev. Mnozí z vás si dost možná všimli, že starší auta koncernu Volkswagen, ale i Mercedesy nebo vozy BMW, mají na straně spolujezdce výrazně menší zpětné zrcátko, než je to na straně řidiče. Proč to ale tak je?

Mladíci můžou na postup zapomenout

Třebíč – Sen o naději se rozplynul. Hokejisté Horácké Slavie živili teoretickou naději na postup do nadstavbové části Ligy mladšího dorostu. K tomu ale potřebovali v dohrávce 13. kola skupiny G regionální soutěže porazit záložní tým jihlavské Dukly.

Mladý řidič boural, se zraněním pak přišel do nemocnice

Třebenice- Mladý řidič boural v noci na pátek u Třebenic na Třebíčsku. Po nehodě se nechal ošetřit v nemocnici, teprve pak zavolal policisty. Ti zjistili, že mladý muž pil.

Cítíme se být kráceni na svých právech, řekl starosta Janata

Třebíč /ROZHOVOR/ – Dění kolem veřejné autobusové dopravy v Třebíči ve spojitosti s firmou ICOM transport pro Deník okomentoval zdejší lidovecký starosta Pavel Janata. Reagoval na zmatky, které nastaly poté, co 39 linek příměstských autobusů přestalo zastavovat na autobusovém nádraží.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT