Černý podle soudu nese vinu na krachu společnosti, která měla prodejny s luxusními auty po celé Vysočině. Poškozeny byly desítky klientů a škoda dosahuje dvaačtyřicet milionů korun. Kromě šestiletého trestu za zpronevěru, podvod a úvěrový podvod nesmí Černý rok podnikat.

K trestní odpovědnosti byla hnána i samotná firma Auto Activity, jako právnický subjekt, v níž Černý působil jako jednatel.

„Obžalované společnosti Auto Activity s.r.o. byl uložen trest zákazu podnikání na dobu jednoho roku," informovala mluvčí Krajského soudu v Brně Simona Pešková. Včerejší rozsudek zatím není pravomocný. Lubor Černý se proti verdiktu na místě odvolal.

Celou kauzou se tak ještě bude muset zabývat Vrchní soud v Olomouci. Státní zástupce Jan Adam ještě případné odvolání zváží.

Společnost Auto Activity, která se zabývala prodejem značek Ford, BMW a Hyundai, měla kromě Jihlavy pobočky v Třebíči, Znojmě, Žďáře nad Sázavou a také v Blansku. Jenže ambiciózní podnikatelský projekt Lubora Černého a jeho firmy nevydržel dlouho. Ani ne půl roku po otevření musela firma prodejnu uzavřít. Desítky klientů rázem přišly o peníze i auta.

Krajský soud se případem začal zabývat loni v září. Obžalobu podal žalobce Jan Adam z jihlavské pobočky Krajského státního zastupitelství v Brně.

Podle něj nese vinu na krachu společnosti a jejich závazcích právě Lubor Černý, který prodával auta, ale už za ně nezaplatil dodavatelským firmám a peníze si podle obžaloby nechal pro sebe. Černému hrozil trest od pěti do deseti let. Trestně stíhán a souzen byl na svobodě.

ŠLO PRÝ O NEPOVEDENÝ PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR

Lubor Černý se ale od začátku cítí nevinen. U soudu řekl, že nešlo v žádném případě o trestný čin, ale v podstatě o nepovedený podnikatelský záměr.

Černý sice přiznává, že klienti společnosti byli poškozeni a vznikla jim nemalá škoda, ale mohou za to jiné faktory než to, že by společnost dovedl ke krachu záměrně.

Podle něj za to může například krize v automobilovém průmyslu. Černý tvrdí, že ta v té době vrcholila. Dále mluvil o neposkytnutém úvěru od banky či o zaměstnankyni, která měla údajně společnost tunelovat. Soud mimo jiné vyslechl pracovníky jednotlivých prodejen. Ti popisovali, jakým způsobem společnost auta prodávala a kdo byl jejich vlastníkem.

Podle žalobce Jana Adama tito svědci potvrdili, že největší problémy byly s vydáváním velkých technických průkazů. Dodavatelé vozidel je totiž vydávali, až když byla auta zaplacená. I kvůli tomu nakonec klienti o auta přišli. Insolvenčnímu správci Michalu Večeřovi se podařilo areál v Jihlavě prodat za více než osmdesát milionů korun firmě Hotel Fabrika ze Slovácka.

Zástupce firmy Pavel Buráň řekl, že by měl areál v Jihlavě sloužit i nadále účelu, k němuž byl postaven, tedy prodeji a servisu aut. Nového majitele má i autosalon v Třebíči. Za devět a půl milionu ho koupila firma ECO3.