VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Podle stavebního povolení se měl most opravit, ne zbourat

Havlíčkův Brod – Soud s deseti obžalovanými kvůli zřícenému mostu ve Vilémově bude pokračovat v únoru.

12.1.2018
SDÍLEJ:

V září 2014 se zřítil most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, o život přišli čtyři dělníciFoto: Deník / Archiv VLP

Podle stavebního povolení se měl most ve Vilémově na Havlíčkobrodsku pouze zrekonstruovat, nikoli bourat a následně stavět nový. Včera (ve čtvrtek 11. ledna) to zaznělo u Okresního soudu v Havlíčkově Brodě, kde pokračovalo již několikáté hlavní líčení s deseti obžalovanými. Ti jsou podle obžaloby zodpovědní za zřícení mostu dne 4. září 2014. Pod sutinami tehdy zahynuli čtyři dělníci, další dva byli zraněni.

„Do stávajícího mostního otvoru bude vložena ocelová konstrukce,“ citoval ze stavebního povolení vydaného Stavebním úřadem v Chotěboři obhájce jednoho z obžalovaných Marek Ječmen. Informace zazněla během výslechu projektanta firmy HBH Projekt Miroslava Štefka. Když se ho obhájce zeptal, proč se v jiné projektové dokumentaci pro provedení stavby objevuje úplně opačný postup, tedy, že bude most zbourán a postaven nový, tak to nedokázal uspokojivě vysvětlit. Slova jako rekonstrukce a demolice jsou podle něj jen hříčkou se slovíčky.

„Most se měl zbourat a postavit nový podle postupu v projektové dokumentaci,“ trval zarytě na svém Štefka. Jenže odborné názvosloví v tomto směru mluví jasně – mostním otvorem se rozumí kamenná klenba, pod niž se měl vložit ocelový tubus, nikoli do stavební jámy, která by po případném zbourání mostu na místě vznikla.

Podle projektanta Petra Čiháka ze subdodavatelské firmy Link projekt došlo ohledně stavebního povolení k chybě, ale nedokáže si vysvětlit jak a proč. Navíc přidal úplně novu informaci. „Jde o neplatný dokument, protože mezi investorem a dodavatelem došlo k dohodě, že se most kvůli finančnímu i kvalitativnímu hledisku zbourá a postaví nový,“ uvedl Čihák.

To by ale znamenalo, že stavební úřad vydal povolení na úplně něco jiného na základě nepřesných, neúplných a dost možná i záměrně jinak zkreslených informací. Jenže stavební povolení bylo vydáno pouze jedno, a to na rekonstrukci.

Další problém tkví v tom, že na celou tehdejší akci Kraj Vysočina jako investor čerpal dotaci od Evropské unie. Jenže pokud by bylo od začátku jasné, že se má historický klenbový most ve Vilémově zbourat, zřejmě by kraj dotaci nedostal. Navíc je otázkou, jestli by most vůbec mohl být s ohledem na stavební povolení zkolaudován. Pokud by totiž nespadl, byl zbourán a postaven nový, kolaudace by v takovém případě byla zřejmě v rozporu se stavebním povolením.

Již dříve se Deník snažil od úředníků v Chotěboři získat odpovědi, ale marně. Snad to úředníci vysvětlí před soudem, kde budou muset jako svědci vypovídat. Teprve po pádu mostu byla vypracována takzvaná realizační dokumentace stavby (RDS), která do té doby neexistovala. Ta už se ale týkala nového mostu. Obsahem RDS na původní most by přitom měl být mimo jiné i statický výpočet a detailnější informace k demolici, aby se předešlo bezpečnostním rizikům. To ale nebylo podle projektantů nutné.

Projektová dokumentace pro provedení stavby obsahovala popis, jak má být most zbourán. Nejprve měl být podepřen, teprve poté měla být zcela odtěžena zemina od paty mostu. Dnes už není spor o tom, proč most spadl, což podle znalců bylo právě kvůli nedodržení tohoto doporučení, ale pře se vede o to, proč obžalovaní údajně nedodrželi bezpečnost práce a nevyhodnotili rizika. Obžalovaní se hájí tím, že naopak postupovali v souladu s projektovou dokumentací, kterou si vykládají tak, že bylo možné současně podpírat klenbu a odtěžit hlínu. Jenže v praxi to bylo úplně opačně, více se odtěžovalo, než podpíralo, proto nakonec most spadl.

Problém je také v tom, že projektant most rozdělil na dva stavební objekty, které byly v kompetenci různých zhotovitelů. Ti podle obžaloby mezi sebou nekomunikovali a včas nevyhodnotili rizika.

Soudkyně Hana Doubková hlavní líčení odročila na únor. Obhájci si vyžádali další důkazy, a to včetně kompletní dokumentace k zakázce od krajského úřadu. Vyslechnut k tomu bude i bývalý náměstek pro dopravu Libor Joukl (ČSSD).

Autor: Roman Martínek

12.1.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič nákladního automobilu 30 000 Kč Řidiči nákladních automobilů, tahačů a speciálních vozidel ŘIDIČ NÁKLADNÍHO AUTOMOBILU NAD 3,5 t MKD. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 30000 kč, mzda max. 40000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Řidičské oprávnění C+profesní průkaz, Trestní bezúhonnost, spolehlivost, praxe na MKD min.1 rok výhodou, Nabízíme: Férové jednání, dobré platební podmínky, nový vozový park, firemní benefity, víkendy doma. Pracoviště: Mf - trans, s.r.o., Průmyslová, č.p. 154, 674 01 Třebíč 1. Informace: Alena Valachová, +420 602 577 200. Stavebnictví - Stavebnictví Stavební dělník 17 000 Kč Dělníci v oblasti výstavby budov Pomocný stavební dělník. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 17000 kč, mzda max. 19000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Provádíme drobné zemní a stavební práce v rámci celé ČR., Požadujeme praxi ve stavebnictví alespoň 3 roky., Zaměstnanecké výhody: stravenky, stravné na cestách. Pracoviště: Tipa telekom plus a.s., Hrotovická, č.p. 169, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jiřina Trnková, +420 606 713 658. Technika a elektrotechnika - Technika a elektrotechnika Seřizovač 20 000 Kč Seřizovači a obsluha konvenčních strojů na vrtání SEŘIZOVÁNÍ A OBSLUHA VERTIKÁLNÍHO FRÉZOVACÍHO CENTRA. Požadované vzdělání: střední nebo střední odborné bez maturity a bez vyučení. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, " Seřizování a obsluha vertikálního frézovacího centra s řídícím systémem Heidenhain, " Malosériová a kusová výroba přesných strojírenských dílů, Požadavky:, " Zkušenost vítána, ale není podmínkou (zaškolíme), " Ochota učit se novým věcem, " Samostatnost, zodpovědnost, spolehlivost, Vhodné i pro absolventy., Zaměstnanecké výhody: stravenky, 5 týdnů dovolené, Kontakt: telefonicky, e-mailem nebo osobně.. Pracoviště: Hiatus cz, s.r.o., Petrovická, č.p. 101, 675 21 Okříšky. Informace: Martin Nekuda, +420 724 175 532. Doprava a logistika - Doprava a logistika Dispečer 22 000 Kč Dopravní dispečeři DISPEČER AUTOBUSOVÉ DOPRAVY. Požadované vzdělání: úsv. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Náplň práce:, o kompletní organizace a řízení pravidelné autobusové dopravy včetně řešení mimořádných událostí, o péče o vozový park (plán údržby, kontrola technického stavu vozů a nákladů na opravy), o nábor řidičů, o organizace a hodnocení práce podřízených, o kontrola kvality práce řidičů (dodržení JŘ, spotřeba PHM, péče o vozidlo) včetně aktivního přístupu při řešení problémů, o jednání s novými zákazníky, Požadujeme:, o středoškolské vzdělání s maturitou (technické a dopravní zaměření výhodou), o znalost práce na PC, o organizační a komunikační dovednosti, o samostatnost, chuť učit se nové věci, o ŘP sk. B, Nabízíme:, o zajímavou, samostatnou a různorodou práci, o pracovní poměr na dobu neurčitou, o příjemné pracovní prostředí, o zázemí a benefity velké společnosti (zvýhodněné cestování firemními autobusy pro Vás i Vaše rodinné příslušníky, stabilizační půjčka, spořící pojištění, sociální program, výhodné mobilní tarify, slevy na zboží a služby aj.), , Kontakt:, - telefonicky: PO-PÁ 7:00-14:00 hod. - 720 042 744, - e-mailem: personalni@icomtransport.cz. Pracoviště: Trado-bus, s.r.o. - pracoviště třebíč, Průmyslová, č.p. 159, 674 01 Třebíč 1. Informace: Jana Wasserbauerová, +420 720 042 744Po-Páod7:00do14:00hod..

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jaderná elektrárna Dukovany v noci.
3

Speciální noční prohlídky jaderné elektrárny jsou opět plně obsazené

Ilustrační foto

Středeční ráno bylo na dálnici kritické

Novým generálním partnerem SK Horacká Slavia Trebíč je korejská společnost

Třebíč – Společnost Korea Hydro & Nuclear Power (KHNP), která se uchazí o dostavbu českých jaderných elektráren, se stala generálním partnerem hokejového klubu SK Horácká Slavia Třebíč. A-tým klubu hraje českou Chance ligu. Prezident a generální ředitel KHNP Jae-hoon Chung v úterý 18. září podepsal dohodu o sponzoringu s generálním ředitelem Horácké Slavie Karlem Čapkem.

Zadní synagoga v Třebíči dostává novou fasádu

Třebíč - Zadní synagoga v Třebíči dostává novou fasádu. „Oprava zahrnuje otlučení nesoudržných omítek, budou provedeny nové vápenné omítky i lokální vysprávky poškozených částí omítek. Celá plocha uliční fasády bude přeštukována a natřena nátěrem na bázi vápna, v odstínu lomená bílá. Kamenný opěrák bude ošetřen biosanačním nátěrem a poté vápennou barvou,“ popsala mluvčí města Irini Martakidisová.

Bikrosová dráha místo odpadků a zloděj, co se s okradeným hádá: videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 18. září 2018.

Vodní elektrárna má 40 let. Přát přijede Lucie Bílá a David Koller

Dalešice - Přečerpávací vodní elektrárna Dalešice má 40 let. Soustrojí elektrárny se rozeběhlo v roce 1978. Výročí elektrárenská společnost náležitě oslaví.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT