Podle zákona nelze přestupek projednat, uplynul-li od jeho spáchání jeden rok. Stačí si tedy jen najmout šikovného právníka, který bude celou záležitost protahovat tak dlouho, až nakonec dojde k takzvanému promlčení.


Nic není ale tak jednoduché


Jednoduchý návod, ale funguje v praxi? Ne, nebo zcela výjimečně.


„Prodlužováním řízení se skutečně lze vyhnout pokutě. Není to ovšem jednoduché,“ připouští tuto možnost vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství ve Velkém Meziříčí Marek Švaříček s tím, že většina snah o prodloužení řízení se však obviněnému nepodaří. „I přesto se samozřejmě najdou takové případy, kdy se je ani přes sebevětší snahu nepodaří správnímu orgánu projednat včas,“ konstatoval Marek Švaříček.


Například ve Žďáře nad Sázavou řešili v loňském roce 322 přestupků na silnicích, z toho dva museli odložit, což činí 0,6 procenta ze všech řešených.


„Jeden přestupek se týkal překročení nejvyšší dovolené rychlosti a byl odložen kvůli neznámému pobytu přestupce. Jednalo se o cizince. Ve druhém šlo o telefonování za jízdy a byl promlčen, protože se podezřelá osoba odstěhovala z místa trvalého pobytu bez udání adresy,“ sdělil Jaroslav Miklík, vedoucí odboru dopravy.


Jednoznačně nejvíce dopravních prohřešků řešili u Městského úřadu ve Velkém Meziříčí, a to 1 607. Podle Marka Švaříčka nebyly tyto přestupky spáchány pouze na území města, ale na území celého správního obvodu obecního úřadu obce s rozšířenou působností. „Minulý rok byly kvůli promlčení odloženy dva případy. Jeden se týkal neplacení povinného ručení, druhý dopravní nehody. V obou případech se přestupek nepodařilo ve lhůtě jednoho roku projednat,“ poznamenal vedoucí odboru.


Nulu na kontě ohledně promlčených případů v rámci přestupkových řízení hlásí v Bystřici nad Pernštejnem, ve městě řešili celkem 129 dopravních pochybení.


Žďárská radnice je zapojena do tzv. Benchmarkingové iniciativy. O co jde? „Členské úřady mají možnost porovnávat mezi sebou mnoho různých parametrů činnosti, například i počet odložených přestupků. Pokud by se procento odložených přestupků buď zásadně lišilo od ostatních úřadů zapojených do této iniciativy, či nebývale stouplo, byl by to zásadní signál pro vedení úřadu k přijetí odpovídajících opatření,“ vysvětlil kontrolní prvek Miklík.


Podle názoru vedoucího bystřického odboru dopravy a silničního hospodářství Jiřího Daniela je roční lhůta na zdárné ukončení řízení dostačující. „Vždy lze od spáchání přestupku rozhodnout. V opačném případě je to chyba správního orgánu,“ myslí si Daniel.


Pomohla by změna zákona


Zániku odpovědnosti za přestupek je možné zabránit dle jeho slov jedině prodloužením prekluzivní doby z jednoho roku na tříletou lhůtu. Stejně na nedokonalost zákona o přestupcích pohlíží i Jaroslav Miklík. „Pomohla by změna zákona,“ souhlasí vedoucí žďárského odboru dopravy. A jakéže jsou řidiči nejčastěji páchané přestupky proti bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích na území Žďárska?


Jízda pod vlivem alkoholu, překročení nejvyšší povolené rychlosti a prohřešky v příčinné souvislosti s dopravními nehodami.


„Sankce za přestupky jsou různé. U některých je možné uložit pokutu od 25 tisíc až do 50 tisíc korun a zákaz činnosti od jednoho roku do dvou let. U jiných je pokuta pouze v řádech stokorun. Vždy záleží na konkrétním případě,“ vysvětluje Marek Švaříček.