Ze stanice Vlkaneč tehdy ujel svazek kolejových polí naložený na dvou podvozcích. Podvozky urazily zhruba osm kilometrů. Projely i jedním nezabezpečeným přejezdem a mezi zastávkou Golčův Jeníkov město a stanicí Golčův Jeníkov srazily dva dělníky Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Jeden na místě zemřel, druhý byl s těžkými zraněním převezen do nemocnice. Podvozky poté narazily do odstavených vagonů ve stanici Golčův Jeníkov.

„Mohu potvrdit, že bylo zahájeno trestní stíhání konkrétních osob pro trestný čin obecného ohrožení z nedbalosti. Vzhledem k probíhajícímu vyšetřování je to vše, co lze v tuto chvíli k případu ze strany policie sdělit,“ uvedla Stanislava Miláčková, mluvčí z vysočinského policejního ředitelství.

V případě prokázání viny u soudu hrozí obviněným trest od tří do deseti let. Kdo konkrétně byl obviněn, není známo. Na místě ale tehdy pracovali zaměstnanci stavebních firem OHL ŽS a Bosak Andrej. Podle závěrečné zprávy Drážní inspekce (DI) bylo příčinou samovolného ujetí nedostatečné zajištění podvozků proti ujetí. S největší pravděpodobností chyběly pod jejich koly ocelové zarážky. K nehodě podle zprávy DI také přispělo nedodržení technologického postupu pro odtahování kolejových polí. Dělníci měli k posunu využít nakladač, místo toho, aby počkali na lokomotivu.

Nic už nepomohlo

Na místě tehdy pracovali tři dělníci – vedoucí prací a řidič nakladače z firmy OHL ŽS a vazač ze společnosti Bosak Andrej. Vedoucí prací policii řekl, že pod odstavený podvozek naložený starými kolejnicemi dal pod každé kolo jednu zarážku. Potom dal vazači pokyn k odpojení rypadla od kolejových polí. Následně sjel řidič s rypadlem z kolejí. Po chvíli došlo k tomu, že se svazek samovolně rozjel směrem ke stanici v Golčově Jeníkově (GJ). Jakmile to zjistil, běžel k zarážce, vzal ji a opakovaně se snažil ji dát zpět pod kola. Jenže kolo pokaždé zarážku odhodilo. O totéž se snažil vazač, ale zarážka vždy vypadla. O poslední zoufalý pokus, jak zastavit několikatunový ujíždějící podvozek, se pokusil i řidič rypadla. Na náklad kolejí položil lžíci rypadla, ale ta po betonových pražcích sjela, a náklad nezastavila.

Náklad pak asi šedesátikilometrovou rychlostí uháněl ke Golčovu Jeníkovu. Vedoucí okamžitě informoval dělníky na trase, aby vyklidili kolej a zajistili přejezd v zastávce GJ město. Náklad projel přes několik zabezpečených přejezdů a jeden nezabezpečený.

Zastávkou GJ město projel asi půl minuty po přijetí bezpečnostních opatření. Dále pokračoval ve směru ke stanici GJ. Když vedoucí dorazil do zastávky GJ město, od výpravčího se dozvěděl, že náklad po cestě srazil dva dělníky, z nichž jeden zemřel. Šlo o zaměstnance SŽDC, kteří na cestě prováděli defektoskopickou zkoušku kolejí. Vedoucí prací ale neměl možnost tyto pracovníky na nebezpečí upozornit, protože nebyl o jejich přítomnosti na trase vůbec informován.
Přeživší dělník popsal, že průběžně sledoval provoz na vyloučené trati v obou směrech. Při posledním rozhlédnutí zaregistroval velmi rychle jedoucí objekt. Bylo to na poslední chvíli a kvůli rychlosti objektu nedokázal určit, co se to na ně řítí. Stačil jen na kolegu zakřičet „ven“ a vzápětí ucítil náraz do zad. Probral se, až když ležel vedle tratě.

Kvůli objasnění příčin neštěstí se na místě uskutečnil i vyšetřovací pokus. Jeho výsledkem bylo, že při správném umístění zarážek se nemohl podvozek rozjet.

Mluvčí OHL ŽS Jana Matulajová sdělila, že s ohledem na policejní vyšetřování se nemůže k události blíže vyjádřit.