Přiklonil se tak ke stanovisku čtyř žalobců, Jana Dokulila, Jiřího Březny, Petra Filippiho a Antonína Vyskočila, kteří společně tvrdí, že stavět takovou komunikaci není potřeba. „Zaměstnanci průmyslové zóny v Nové Vsi směřující do Třebíče ji nebudou využívat, protože by si tím zbytečně prodloužili trasu. Navíc intenzita nákladní dopravy není tak vysoká, aby byla důvodem pro budování investice v řádech stovek milionů korun,“ dodal právní zástupce čtyř vlastníků půdy Vítězslav Dohnal.

Soudní verdikt byl vyhlášen, obě strany sporu ještě čekají na písemné vyhotovení rozsudku. „V tuto chvíli nemáme odůvodnění k dispozici. Nemáme se tedy zatím k čemu vyjadřovat,“ řekla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Rozsudek, který zatím není pravomocný, se dotýká rozhodnutí čtyřiceti krajských zastupitelů, kteří loni v září s výstavbu obchvatu Okříšek a nového napojení průmyslových podniků z Nové Vsi a z Přibyslavic jednomyslně schválili.

Celý projekt tlačí čas. Aby na něj bylo možné čerpat evropské peníze, měla by se stavba začít budovat ještě před koncem roku 2018. Do toho ovšem vstoupilo několik kritiků, kteří si novou silnici k průmyslovým zónám nepřejí.

Podle starosty Okříšek Zdeňka Ryšavého jde o obstrukce. „Odpůrci dopravního řešení se nevzdávají a snaží se přípravu staveb alespoň zdržovat ve víře, že se termíny pro čerpání evropských dotací nestihnou a tím k realizaci nedojde. Bohužel částečně se jim to daří,“ poznamenal.

Za obstrukci starosta považuje nejen žalobu čtyř vlastníků půdy, ale také připomínky Zemědělského družstva v Okříškách nebo ekologického sdružení Děti Země, které vyvolalo posuzování vlivu stavby na životní prostředí, což může podle Zdeňka Ryšavého zdržet administrativní proces o tři čtvrtě roku.

Nové silniční napojení je důležité nejen pro firmy, ale také pro Okříšky. Obchvat městyse by totiž samospasitelný nebyl. „Pokud by se postavil jen obchvat bez přeložky do průmyslové zóny, kamiony by i nadále projížděly centrem a zatěžovaly životní prostředí,“ upozornil okříšský starosta.

Podle něj představitelé kraje o obě nové silnice dál stojí a jsou ochotni je vybudovat i bez podpory EU.