V poslední době se proklamuje, že elektrické kartáčky vyčistí lépe než ty klasické. Je to pravda?
Instruovaný člověk s klasickým kartáčkem dosáhne při čištění stejných výsledků, jako člověk s elektrickým. Jinými slovy, téměř každý zvládne po nácviku správné techniky čištění docílit dobrých výsledků. Je důležité správnou techniku učit už nejmenší děti, rodiče by na čištění u dětí měli dohlížet i třeba do 15 let. Naučit se správně čistit zuby je jednou z nejlepších investic do dítěte.

Mají elektrické kartáčky nějaké minusy?
Předně jsou pořizovací náklady elektrického kartáčku a náhradních hlavic mnohonásobně vyšší než u klasického kartáčku. Používáme-li ho navíc nevhodně, například držíme-li ho pod špatným úhlem, ve špatném místě, špatně s ním kroužíme a stíráme anebo volíme na elektrický kartáček nevhodnou abrazivní pastu, můžeme si způsobit poranění měkkých a tvrdých tkání, vznikají recese nebo klínovité defekty. Obojí se poté projevuje zvýšenou citlivostí na studené a diskomfortem. Jelikož nedochází k jeho správnému použití, mohou také přetrvávat příznaky, jako jsou krvácení nebo zápach z úst. Příčin může být samozřejmě více, například neodstraněný naddásňový či poddásňový zubní kámen, který způsobuje zánět a následný vznik parodontózy.

Mají tedy vůbec nějaké plus?
Elektrické kartáčky patří tam, kde klasický kartáček nestačí. Mají obrovské množství kmitů za minutu, dokážou tedy při správné technice rozrušit zubní povlak rychleji. U handicapovaných pacientů, pacientů se zhoršenou jemnou motorikou nebo u starších lidí může elektrický kartáček pomoci. Děti by se však měly naučit si čistit zuby manuálně a nespoléhat se na to, že to kartáček udělá za ně.

Jak bychom tedy měli elektrický kartáček vybírat?
Při volbě elektrického kartáčku je nutné si uvědomit, co od čištění očekáváme. Potřebujeme šest programů, když zpravidla využíváme jen jeden? Potřebujeme bluetooth propojení a mobilní aplikaci? Největší důraz by měl být opět kladen na výběr hlavice, která by měla být měkká, hustá a rovně střižená.

Co je vlastně zubní kaz a jak je to s dědičností?
Zubní kaz je onemocnění tvrdých zubních tkání a je způsoben působením kyselin vylučovaných bakteriemi v dutině ústní. Genetika ovlivňuje tvar, počet a velikost zubů a produkci slin. Zubní kazy vznikají v místech, kde nedochází z dlouhodobého hlediska k pravidelnému odstraňování zubního povlaku. Jeho bakterie jsou schopny zhruba po 36 hodinách produkovat natolik agresivní kyseliny, že v místě výskytu nejdříve dochází k povrchovému odvápnění skloviny. Poté se dostávají do zuboviny a následně dochází k destrukci tvrdých tkání a vzniká kaz viditelný pouhým okem.

Jakých potravin bychom se měli vyvarovat nebo je raději omezit, pokud chceme mít zdravější a bělejší zuby?
Bílé zuby nijak nevypovídají o jejich zdraví. Sklovina se věkem zabarvuje, aby zůstala stále stejně bílá, nesměli bychom nic jíst ani pít. Všechny barevné potraviny a nápoje, pokud působí na zuby dlouhodobě, mohou zuby zabarvovat nebo na nich vytvářet pigmentace. Pigmentace jsou skvrny na povrchu zubů, které jdou odstranit mechanicky v ordinaci. Nejvíce takto odstranitelných pigmentací vzniká vlivem kouření, pití kávy, zeleného a černého čaje a červeného vína. Vzniku pigmentací lze z 90 procent jednoduše předcházet – správnou technikou čištění zubů. Omezit bychom měli rozhodně cukry, především sladké nápoje, lízátka a cukrovinky, které dlouho zůstávají v ústech, kyselé nápoje, jako jsou víno a ovocné šťávy. V malé míře a při správném čištění však zubům neuškodí. Tady je třeba zdůraznit, že zatímco u cukrovinek nevadí vyčistit si zuby bezprostředně po jídle, u kyselých nápojů, džusů nebo vína je nutné počkat alespoň půl hodiny.

Existují nějaké potraviny pro zdravější zuby, tak jako se tvrdí o mrkvi, že má blahodárný vliv na naše oči?
Zdraví zubů můžeme potravinami a vitaminy ovlivnit pouze při tvorbě zubních zárodků, tedy v těhotenství a v dětství, kdy dochází k vývoji budoucích struktur, tedy zuboviny a skloviny. Důležitá je vyvážená strava bohatá na minerály a vitaminy i dostatek vápníku. Po prořezání zubů se z potravy do zubní skloviny nic nezabudovává.

Jaká je tedy ideální technika čištění zubů?
Univerzální vzorec neexistuje. Obecně se doporučuje čistit zuby klasickým kartáčkem 2x denně 2 minuty. Moje zkušenost je, že nikdo si není schopen vyčistit zuby za dvě minuty, pokud to dělá správně a používá vhodné pomůcky. Je nutné vyčistit všech 5 ploch zubu, z toho 3 plochy zvládneme klasickým kartáčkem a dvě plochy je nutné dočistit vhodnou mezizubní pomůckou. Mnohdy se kvůli postavení zubů a různým anomáliím, rotacím, dostavbám, korunkám a můstkům musejí zvolit další pomůcky. Zuby čistíme tak dlouho, dokud nejsou čisté. Kontrola je jednoduchá, stačí projet po zubech jazykem. Čistý zub je hladký jako sklo.

Nikol Otruba Kotasová
Vystudovala obor Dentální hygiena na Vyšší odborné škole zdravotnické v Brně. Zaměřuje se na edukaci dětí i dospělých v otázkách orálního zdraví a na prevenci vzniku onemocnění dutiny ústní. Je členkou Asociace dentálních hygienistek. V současné době působí jako dentální hygienistka v soukromé praxi v Brně a Tišnově.