Ropná látka ve vodách vranovské přehrady zřejmě pocházela z plavidel Martina Balíka. To je verze, se kterou pracují policisté. Současně tak vyvrátili Balíkovu verzi o konkurenčním boji, proti které se ostře ohradil dlouhodobý provozovatel lodní dopravy na Vranově Dalibor Dufek. Plavidla, u kterých hasiči pracovali dva dny na odstranění znečišťující látky, úředníci zbavili lodních osvědčení.

Ředitel přerovské pobočky Státní plavební správy Jiří Donda, pod jejíž dohled spadají plavidla na Vranově, potvrdil, že lodní osvědčení na plavidla odebrali Martinu Balíkovi preventivně.

„Celou záležitostí se nyní zabývají odborníci z Československého lodního registru. Zatím nejsou známé výsledky rozborů, které přesně určí, o jakou látku se jednalo. Úředníci pracují s předpokladem, že zdrojem úniku bylo některé z plavidel, u kterých se ropná skvrna objevila," konstatoval Donda.

Jeho slova potvrdili i policisté. „Zatím máme podezření na přestupek. Čekáme na detailnější vyjádření od odborníků," informovala policejní mluvčí Kamila Haraštová.

Technické důvody

Nařčení z nekalých konkurenčních praktik nebo vyřizování účtů odmítl dlouholetý provozovatel lodní dopravy Dufek s tím, že by nikdy neohrozil zdroj pitné vody. Podle jeho názoru je jedna z Balíkových lodí ve špatném technickém stavu. „Výfuk spalovacího motoru má loď Vranov svedený do vody. Pak se může lehce stát, že se spalovací oleje objeví na hladině. Tak rozsáhlou skvrnu mohlo způsobit i jen pár decilitrů znečišťující látky," uvažoval Dufek s tím, že loď vyřadili z provozu před lety ještě v Maďarsku, odkud si ji Balík přivezl.

Dodal, že celá záležitost škodí lodní dopravě na Vranově. Naproti tomu Balík si je jistý, že za výskytem ropné látky konkurenční boj stojí. Je také přesvědčený o tom, že obě jeho plavidla jsou v dobrém technickém stavu. Odmítl také spekulace o tom, že by některá z jeho lodí přišla o technický průkaz.

ČTĚTE TAKÉDo vranovské přehrady uniklo palivo. Odkud, hasiči zjišťují
Ropná skvrna na vranovské přehradě pitnou vodu neohrozila

„Není možné, aby z lodí vyteklo nějaké palivo. Každý motor má svůj vlastní okruh. Navíc před časem úředníci ze Státní plavební správy shledali, že obě lodě jsou způsobilé po přehradě jezdit. Úřad by nikdy nevydal povolení, kdyby loď nesplňovala technické parametry. Přizval jsem si i soudního znalce, který vyloučil nějaké propouštění či únik látek z plavidel, která provozuji," podotkl podnikatel Balík, který vozí cestující pod hlavičkou Osobní lodní dopravy Vranov.

Zástupci odboru životního prostředí, Povodí Moravy i Státní plavební správy kontrolovali i lodě konkurenční společnosti, která provozuje lodní dopravu. „Žádné závady u nás neshledali. Plavidla mají motory z roku 2011 a 2013 a vše bylo v pořádku. Sami chceme, aby se celá záležitost vyšetřila. Pokud řízení nezahájí policie, sami zvažujeme, že podáme trestní oznámení na neznámého pachatele," dodal Dufek.