Co na křižovatce nyní čeká na řidiče? Na silnici 1/38 Jihlava – Znojmo provoz řídí semafory. Na silnici 1/23 z Brna do Českých Budějovic je úplná uzavírka a auta jezdí po objízdné trase z Třebíče přes Želetavu, křižovatku Kasárna a Starou Říši do Telče. „Zcela křižovatku uzavřít nemůžeme. Kruhový objezd bude hotový ještě letos, ideálně do listopadu,“ potvrdila Marie Tesařová, ředitelka jihlavského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic, pod které křižovatka Kasárna spadá.

V místě stavebních prací i na objízdných trasách je zatím klid. Řidiči musí počítat pouze s tím, že se na Kasárnách mohou zdržet na semaforech v kolonách. „Zatím jsme žádnou komplikaci nezaznamenali. Je ale třeba připomenout, aby účastníci silničního provozu byli ohleduplní a opatrní. Na silnicích nižších tříd totiž nyní jezdí mnohem více kamionů, a na to je třeba pamatovat,“ vyjádřila se policejní mluvčí Dana Čírtková.

Jedním z rizikových míst je například centrum Staré Říše, kde je další nebezpečná křižovatka na silnici 1/23. I tam už se v minulosti stala řada vážných dopravních nehod. „Bohužel objížďka vede přes nás. Měli jsme obavu, jak se v této křižovatce, kde opravdu není moc prostoru, budou vytáčet odbočující kamiony, ale zatím je vše v pořádku. S policií jsme domluveni, že v případě, že by se situace zhoršila, udělá se nějaké opatření, třeba že by tam byly semafory,“ sdělil starosta Staré Říše Zdeněk Svoboda.

O tom, co udělat s nebezpečnou křižovatkou, kde v posledních letech vyhaslo několik lidských životů, se mluvilo už dlouho. Došlo tam k několika zásadním bezpečnostním opatřením, jako je zvýrazněné dopravní značení, snížená rychlost, zdrsňující povrch, přesto to nestačilo. Nepozorní řidiči však bourali dál. Razantní změnu prosazoval například starosta Markvartic Josef Nedvěd nebo senátor Miloš Vystrčil. O vybudování okružní křižovatky se rozhodlo přibližně před dvěma lety. Stavební práce trochu zbrzdil výkup pozemků v místě. Kruhovému objezdu musel ustoupit například i starý dům hned u křižovatky, s nímž se jeho majitelé těžce loučili.

Jen pro vysvětlení. Kasárenská křižovatka leží na dvou hlavních tazích, a to na trase z Jihlavy do Znojma, kterou kříží silnice vedoucí z Brna přes Třebíč do Telče. A právě řidiči jedoucí z Třebíče či Telče mají dávat přednost těm ve směru na Jihlavu či Znojmo. „Řidiči jedoucí od Brna nebo od Budějovic jsou celou cestu na hlavní a vůbec nečekají, že by tady mohli potkat křižovatku, na které mají dávat přednost," poznamenal k tomu Zdeněk Svoboda. Jeho slova potvrzuje řidič Vladimír Hink. „Občas tudy jezdím do Třebíče. I když jsem jel po hlavní od Jihlavy, musel jsem pečlivě sledovat situaci na celé křižovatce, i na vedlejší silnici. Bylo to tam opravdu nepřehledné. Doufám, že se tady po vybudování kruháče bude jezdit lépe, jak všichni slibují,“ řekl řidič.

Od roku 2007 na kasárenské křižovatce došlo ke čtyřiceti dopravním nehodám. Zemřeli při nich čtyři lidé, pět jich bylo těžce zraněných a 30 lehce.

Fatální následky měla například srážka dvou kamionů v únoru roku 2014. Sedmapadesátiletý řidič, který nedal přednost dalšímu, utrpěl těžká zranění, ale pětapadesátiletý muž jedoucí po hlavní silnici na místě zemřel. Tehdejší škoda se vyšplhala až k pěti milionům korun.