Takto vidí budoucnost studie centrálního dopravního terminálu, který by měl začít vznikat nedaleko centra Jihlavy po roce 2020. Ve středeční podvečer byl na jihlavské radnici návrh představen veřejnosti.

Jak se dalo očekávat, hlavním tématem diskuse byla železniční doprava. Studie totiž počítá se zavedením vysokorychlostní trati.

Železnice, která by měla dojet z Prahy do Brna za necelou hodinu, se bude Jihlavy týkat také. Alespoň s tím tedy počítá studie terminálu. „Zřízení přestupného uzlu je nutnou podmínkou pro napojení na vysokorychlostní trať,“ uvedl architekt návrhu Tomáš Rusín z Atelieru RAW.

Začátkem dubna začala revitaliazce sídliště opravou vodovodu.
Bahno zaplavilo část polenského sídliště. Vandal pustil vodu

Zdeněk Dvořák z odboru rozvoje města na jihlavském magistrátu mluvil o vysokorychlostní trati Praha – Jihlava a Brno – Jihlava. Z krajského města by již konvenční trať vedla na Třebíč a na České Budějovice.

STŮJME NOHAMA NA ZEMI

„Prezentovaná studie je přínosem, ale měli bychom stát nohama na zemi. Zaústění vysokorychlostní železnice se nikdo z nás nedožije. To je pro generaci po nás. Stačí se podívat, jak probíhá oprava dálnice D1,“ řekl v diskusi dopravní kontrolor Správy železniční dopravní cesty Tomáš Potůček, který seděl v řadách veřejnosti.

„Spojení Praha – Brno rychlostí tři sta padesát kilometrů v hodině rozhodně nebude stavět v Jihlavě. Do Jihlavy by musely jezdit vlaky, které pojedou nižší rychlostí,“ vysvětlil náměstek primátora pro dopravu Vratislav Výborný (ČSSD).

Architekt Rusín jen dodal, že součástí centrálního dopravního terminálu vysokorychlostní trať být může, ale nemusí. „Byl to požadavek, který jsme zapracovali,“ poznamenal.

V diskusi rovněž zaznělo, že vlaky mířící od Plzně nebo Českých Budějovic budou muset na nádraží přepřahat lokomotivu na druhý konec. Od SŽDC nebyl na setkání s veřejností nikdo a zástupce ČD dorazil až krátce před koncem, proto reagoval Vratislav Výborný. „Jsme si problému vědomi, budeme mít snahu ho vyřešit,“ slíbil.

Přestavení konceptu se zúčastnilo několik desítek lidí z řad veřejnosti a nešlo jen o příznivce změn v dopravě. Jeden z účastníků, který se nepředstavil, nechápal smysl nového terminálu. „Autobusové nádraží funguje padesát let a není důvod nic měnit,“ řekl.

„Teď máme v centru autobusové nádraží a na konci města hlavní vlakové nádraží, uzel MHD je na Masarykově náměstí,“ reagoval Výborný na námitku. Podle něj je snahou všechnu dopravu koncentrovat do jednoho místa, jak je to běžné ve vyspělých státech.

Hlavní nádraží se postupem doby stane jenom vedlejším nádražím. Význam dnešního městského nádraží se díky terminálu bude stále zvyšovat.

Bedřich Ščerban jednatel HC Dukla Jihlava.
Ščerban: Chceme vybudovat tým, který bude moci pomýšlet na rychlý návrat