Ulice Sokolovská a Karlov budou zhruba od května do listopadu uzavřeny. Tím vznikne velký problém, neboť Meziříčím denně projíždějí tisíce osobních i nákladních aut. Radnice ve Velkém Meziříčí i kraj chtějí, aby se mohlo rozkopané město objet po dálnici. „Ze zákona je nutné řidičům nabídnout objízdnou trasu, která je nezpoplatněná, což ale dálnice nesplňuje. Máme tedy snahu vyjednat, aby byly vypnuty mýtné brány mezi exity 141 a 146," uvedl náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro dopravu Libor Joukl.

Pokud nebudou státní úředníci proti, po vypnutí mýtných bran v inkriminovaném dálničním úseku by tudy mohli projíždět i šoféři osobních aut bez nutnosti mít dálniční známku.

Osobní vozidla budou moci využívat i menší místní silnice. Těžkou dopravu, která by je nadměrně poškozovala, na ně ale radnice nepustí.

Objížďka po D1

Objížďka přes Třebíč, anebo Křižanov by řidičům kamionové dopravy trasu prodloužila o desítky kilometrů. Proto se kraj i město obávají, že se šoféři stejně pustí tou nejkratší cestou, tedy po místních silnicích. „Minimálně těžkou dopravu není možné odklánět jinak než po dálnici, protože okresky ji neunesou. Městem denně projede až šest stovek náklaďáků. Celkově jde o čtrnáct tisíc aut, a když bude silnice II/602 minimálně na půl roku zavřená, bude to velká potíž. Stát by nám v tomto ohledu mohl pomoci a já doufám, že nám v našem požadavku vyjde vstříc. Už tak bude rekonstrukce pro obyvatele hodně zatěžující," vyjádřil se velkomeziříčský starosta Radovan Necid s tím, že s náměstkem hejtmana Jouklem plánují osobní apel na ministerské úředníky.

Na rekonstrukci průtahu Velkým Meziříčím a stavbě navazující okružní křižovatky na odbočce k Dolním Radslavicím, které má financovat Kraj Vysočina, se ve společné zakázce bude podílet i město. „My budeme investovat do stavby chodníků, přechodů pro chodce, parkovacích stání, autobusových zálivů a zastávek či veřejného osvětlení, což vyjde zhruba na šestnáct milionů korun," sdělil starosta Radovan Necid.

Jak rekonstrukce průtahu Meziříčím v režii kraje, tak i úpravy, jež má v plánu tamní radnice, proběhnou v bezprostřední návaznosti. „Z pohledu zákona jde o jednu zakázku, a proto musí být výběrové řízení vyhlášeno právě na ni. Zároveň je praktičtější, aby celou opravu prováděla jedna firma. Vyžaduje to tedy smlouvu o společném postupu obou investorů, tedy města i kraje, na kterém jsme se dohodli," objasnil starosta. Pokud vše půjde podle plánu, opravených ulic Sokolovská a Karlov včetně kruhové křižovatky by se měli obyvatelé Velkého Meziříčí dočkat koncem letošního roku.

„Půjde o velkou stavbu, která sebou ponese dlouhodobé dopravní omezení. Na druhou stranu na opravu průtahu městem čekáme opravdu netrpělivě, a proto věřím, že lidé přechodné nepohodlí pochopí," dodal Radovan Necid.