V úterý se na krajském úřadě probíralo ožehavé téma – projekt vysokorychlostní tratě (VRT), která povede přes Vysočinu. Plán Ministerstva dopravy v uplynulých měsících vzbudil vášně hlavně na Jihlavsku a Pelhřimovsku.

Když se totiž lidé loni na podzim dozvěděli, že nově vytyčená trasa povede okolo jejich domovů, začali hromadně protestovat a sepisovat petice. Nelíbilo se jim například to, že projekt změní ráz krajiny a zasáhne celou řadu významných lokalit, mezi nimi třeba i Sedlickou přehradu a její okolí.

Původně měla VRT vést více přes Havlíčkobrodsko. Podle ministerstva došlo ke změně kvůli požadavku na ekonomičtější využití tratě a na lepší propojení celé sítě VRT a klasických tratí v rámci republiky i Evropy. Díky tomuto řešení navíc vzniknou zastávky VRT přímo v Jihlavě a na dalších strategicky významných částech Vysočiny, se kterými se původně vůbec nepočítalo.

Úterního semináře na kraji se zúčastnili zástupci dotčených obcí, kraje, Ministerstva dopravy a dalších institucí. Mezi nimi byl i starosta Vyskytné nad Jihlavou Petr Böhm. A jeho pocity z celého jednání byly více než rozpačité. Vyskytná je jednou z dotčených obcí, kde kolovala petice a podepsalo se pod ní necelých pět set obyvatel.

„Žádné nové informace jsem se v podstatě nedozvěděl. Vlastně jednu ano, a ta mě celkem šokovala. Totiž že tam bude jezdit mnohem více vlaků, než jsme dosud počítali. Mám z toho všeho pocit, že nám byla představena definitivní trasa, která se bude měnit jen lokálně v místech, kde budou lidé nejvíce řvát a protestovat," vyjádřil se Böhm a hned si položil další otázku.

„Bylo nám prezentováno, že VRT je skvělá možnost, jak se dostat do Prahy a Brna či do evropských metropolí. Jen by mě zajímalo, kdo těmito vlaky bude jezdit, když v současné době vlaky téměř nikdo k přepravě nevyužívá, a celá řada spojů se kvůli tomu ruší," doplnil Böhm.

Malé obce nikdo neposlouchá

S úterním jednáním nebyl příliš spokojen ani další z odpůrců navržené tratě, starosta Starých Bříšť Václav Honzl. „Pořád jsem měl pocit, že to prosazuje Ministerstvo dopravy, velká města a kraj. Ale nikdo neřeší to, že ekonomický přínos pro malé obce bude nulový a že hrozí jejich vylidňování," řekl Honzl. A zmínil, že v klidné lokalitě okolo Starých Bříšť se nyní podnikatelé snaží rozjet ekoturistiku a ekofarmaření a výstavba VRT všechny tyto snahy rychle pohřbí.

Odpůrci nově navrhované trasy H4, která se na Vysočině dotýká 39 obcí a přes kraj povede v délce asi devadesáti kilometrů, nyní požadují hlavně větší přimknutí VRT k dálnici D1. To je ale podle ministerstva možné jen částečně.

„Navrhovaná varianta H4 není žádným dogmatem. Chceme diskutovat se všemi, kterých se to týká. Jsme teprve na začátku, budeme hledat optimální řešení a kompromisy. Musíme zohlednit i to, aby měl projekt na život lidí minimální dopad," vysvětlil Luděk Sosna z Ministerstva dopravy a dodal: „Větší přimknutí k dálnici D1 je možné jen v úseku Jihlava – Brno, úseku Benešov – Jihlava to zejména z důvodu technických parametrů možné není."

Podle náměstka hejtmana Libora Joukla bude vybudování VRT na Vysočině přínosem. „Lidé budou moci využít rychlovlaky nejen při cestě do Brna či Prahy, ale třeba i do Berlína nebo Vídně. Vysočina bude díky takzvanému rychlému spojení, které zahrnuje kromě VRT i terminály a další služby, daleko atraktivnějším místem pro domácí i zahraniční investory," zmínil Joukl.

VRT by se mohla začít stavět v roce 2025. Bude dvoukolejná, plně elektrifikovaná. Na Vysočině vzniknou čtyři zastávky. Návrhová rychlost se pohybuje přes 300 k/h. Dojezdové časy z Jihlavy do Brna by byly asi 35 minut, z Jihlavy do Prahy asi 45 minut.

ZUZANA MUSILOVÁ