Měly by pokračovat celý březen. V neděli to řekl vedoucí projektu Jiří Krátký ze společnosti OHL SŽ. Pokládání nového povrchu by mělo přijít na řadu zřejmě v dubnu. „Povolení na rozmístění dopravního omezení máme od 10 hodin. V té době tam najedou vozíky se šipkou a omezí částečně provoz v pomalém pruhu ve směru na Prahu. Práce zahájíme okamžitě poté," řekl Krátký.

Silničáři podle něj v úseku mezi dálničními kilometry 155,7 až 154,1 demontují svodidla, začnou odtěžovat zásyp a pokračovat v rozšíření vozovky. Přípravné práce zahájili silničáři už v pátek zprovozněním kamer a takzvaného infovozíku. Během března by měly práce pokračovat také v úseku D1 mezi Šternovem a Psáři. „Přestože počasí letos nahrává dřívějšímu zahájení prací, zhotovitelé musí až do konce března zajistit možnost průjezdu vozidel zimní údržby," uvedl už dříve mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Na všech čtyřech úsecích, které se opravují od loňského roku, tak musí být po celý březen zajištěný průjezd ve dvou pruzích v obou směrech, aby bylo možné odklidit případný sníh.

Ve dvou pruzích

Od dubna plánuje Ministerstvo dopravy provoz v rekonstruovaných úsecích převést do jedné poloviny dálnice. Ve druhém jízdním pásu bude vybourán povrch a začnou práce na položení nové vozovky. Kvůli dřívějšímu provizornímu rozšíření dálnice bude i v této fázi prací provoz veden ve dvou pruzích v obou směrech.

Pokládka povrchu ale pravděpodobně nezačne na všech úsecích současně. Největší skluz proti harmonogramu v řádu stovek pracovních dní eviduje Ředitelství silnic a dálnic na stavbě Lhotka Velká Bíteš. Kvůli problémům s nestabilním podložím loni stavební společnost stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí neočekávaných víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ředitelství silnic rozpočet navýšilo o deset milionů korun.

Iniciativa hnutí

Loni začali na dálnici D1 silničáři opravovat první čtveřici úseků mezi Šternovem a Psáři, Loktem a Hořicemi, Lhotkou a Velkou Bíteší a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou.

K nim by během letošního roku měly přibýt další tři mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Měřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem. Vydaná stavební povolení k posledním dvěma úsekům ale napadlo občanské hnutí Děti Země. Tomu vadí, že u uvedených staveb nebylo uskutečněno projednání dopadu stavby na životní prostředí. Podle Ministerstva dopravy se tím může zahájení prací na těchto úsecích výrazně zpozdit.

Nejvytíženější dálnice je asi deset let za svojí životností. Celá oprava mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun. Na opravované i nově stavěné úseky se počítá s využitím peněz z Evropské unie.