Červené pruhy na silnicích u křižovatek s piktogramem jízdního kola se objevily v jihlavské Jiráskově ulici. Říká se jim předsunuté stopčáry.

Podle jihlavského magistrátu jde o opatření, které by mělo pomoci cyklistům, pohybujícím se v provozu spolu s automobily. Podle platných pravidel cyklista může před křižovatkou s řízeným provozem, pokud je tam dostatek místa, při pravém okraji vozovky předjíždět stojící nebo pomalu jedoucí vozidla a ve vyčkávacím prostoru čeká na zelenou.

„Cyklisté stojí před auty, jsou vidět, jsou více chráněni před emisemi z výfuků a do křižovatky vjíždějí jako první. To je z pohledu bezpečnosti nejlepší řešení, například vzhledem k odbočujícím vozidlům a případným kolizím s cyklisty," představil stopčáry, které jsou podle něj běžné nejen v zahraničí, ale také v mnoha českých městech, cyklokoordinátor jihlavského magistrátu Pavel Šťastný.

Cyklista zastaví na ploše s piktogramem

Opatření se na křižovatkách ulic Jiráskovy, 17. listopadu a Tyršovy objevilo v souvislosti s projektem preferencí vozů městské hromadné dopravy v Jihlavě. Předsunuté stopčáry je totiž podle města vždy vhodné vytvořit současně s úpravou nastavení semaforů.

A jak stopčáry fungují? Cyklista má zastavit přímo ve vyhrazeném prostoru pro cyklisty na ploše s piktogramem jízdního kola. Řidič auta by neměl autem zasáhnout do prostoru pro cyklisty a neměl by zastavit u pravého kraje jízdního pruhu, to proto, aby neblokoval možný průjezd cyklistů.

Aby se cyklista dostal do pro něj vyhrazeného prostoru, může projet zprava podél stojících či pomalu jedoucích aut. Podél aut by měl cyklista projíždět se zvýšenou opatrností tak, aby předešel případné kolizi. Někteří řidiči totiž cyklistu nemusí včas zaregistrovat.

Naopak řidič by měl počítat s tím, že cyklisté budou na kolech projíždět kolem pravé strany jeho auta. Zařadit by se tedy měl v rámci jízdního pruhu tak, aby cyklistům nebránil v průjezdu. Při rozjíždění, přejíždění mezi jízdními pruhy či otevírání dveří by se měl šofér chovat předvídatelně a sledovat dopravní situaci.

„Řidič by ve stopčárách neměl stát ve chvíli, kdy v křižovatce stojí na červenou. Funguje to stejně jako u cyklopruhů. Řidič do nich nesmí bezdůvodně vjíždět, samozřejmě něco jiného je, když pouští hasiče či sanitku," přiblížil jihlavský cyklokoordinátor. „Nevím ale o případu, kdy by policie řidiče nějak pokutovala," dodal.

K rozjetí do křižovatky by měl být cyklista připravený již při žlutém signálu „Pozor". Pokud je ve vyhrazeném prostoru na křižovatce čekající cyklista, měl by řidič auta vyčkat jeho rozjezdu tak, jako by před ním bylo další auto. Řidič by se především neměl snažit cyklistu okamžitě předjet. Prostor pro cyklisty plní ale svou funkci pouze ve chvíli, kdy v něm cyklista zastaví na červenou a čeká na zelenou. Pokud křižovatkou cyklista pouze projíždí, měl by se na křižovatce chovat stejně jako bez opatření pro cyklisty.

„Napadlo mě, že je to prostor vyhrazený pro cyklisty, ale dost přesně nevím, jak to funguje. A myslím, že nejsem sám. Moc nadšený z toho tedy nejsem. Jsem zvědavý, jak se to osvědčí. Stejně se pak auta budou snažit cyklistu znovu předjet," řekl jihlavský řidič Miroslav Horáček.

DANA KŘÍŽKOVÁ