Motoristé zvyklí jezdit rychleji, než jim velí zákony a dopravní značení, si budou muset na D1 dávat větší pozor. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) totiž hodlá ve zúžených úsecích, kde probíhá modernizace, měřit, zda tam náhodou nejezdí moc riskantně. Nezbedným řidičům pak budou hrozit postihy.

Ředitelství už vypsalo zakázku na firmu, která radary a měření zajistí, odhadovaná hodnota je 1,8 milionu korun. Půjde o úsekové měření, radary zachytí auto na začátku omezení a po výjezdu a spočítají jeho průměrnou rychlost. Pokud dojde k překročení, výsledky dostane policie. Přestupky pak řeší místně příslušné obce s rozšířenou působností.

ŘSD měří rychlost během modernizace několik posledních let opakovaně. „Důvodem je zvýšení bezpečnosti řidičů, našich zaměstnanců a pracovníků, kdy je třeba v rámci stavby dodržovat sníženou rychlost 80 km za hodinu,“ říká mluvčí ŘSD Jan Studecký. Kde úsekové měření bude probíhat, ale zatím nebylo rozhodnuto.

Konec přestávky

Mnohé ale lze poznat z toho, kde všude se cesta opravuje. Práce na modernizaci D1 už totiž po zimní přestávce začaly. „Z hlediska modernizace D1 nás v letech 2019 a 2020 čekají nejsilnější sezony,“ uvedl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Už na začátku března začali stavaři s modernizací úseku Soutice–Lekt, po zimní přestávce se dělníci vrátili i na úsek Mirošovice–Hvěz-donice. Postupně se má začít také se stavbou úseků Koberovice–Humpolec , Velký Beranov – Měřín, Velké Meziříčí západ – Velké Meziříčí východ a Devět Křížů – Ostrovačice.

Celkem se tak má letos pracovat na 71 kilometrech dálnice, 90 kilometrů už je hotových. Celá modernizace má být hotová do konce roku 2021. Nejproblematičtější kapitolou zůstává čtrnáctikilometrový úsek Humpolec – Větrný Jeníkov, odkud se v prosinci kvůli nečinnosti poroučelo konsorcium s českou firmou Geosan. „Čekáme, až znalec dokončí zkoumání stavu úseku,“ doplnil Kroupa Pak se vypíše soutěž na nového zhotovitele.