„Zájem je obrovský. Jezdí jsem lidé z daleka a silnice je denně obložena auty,“ popsal František Ledvinka, starosta Sázavy na Žďársku. „Je to paráda, jezdil jsem i v Jihlavě, ale tak kvalitní povrch tam myslím, není,“ popsal po slavnostním otevření posázavské stezky bruslař Libor Mičan z Jihlavska.

Desetikilometrová trasa mezi Sázavou a Přibyslaví na Havlíčkobrodsku je nejdelším vloni dokončeným souvislým úsekem cyklostezky na Vysočině. Atraktivitu hladké asfaltové cesty v malebném prostředí umocňuje to, že vede po náspu někdejší železniční trati, a jezdce tedy nečekají žádné prudké kopce.

„Bohužel nebyla stezka dokončena až ke kulturnímu domu, jak bylo původně plánováno, a množství aut parkujících u silnice nám působí velké problémy. Už ale máme povolení a letos bychom tam rádi vybudovali parkoviště,“ doplnil Ledvinka s tím, že se již kromě parkoviště plánuje i protažení stezky až k Hamrům nad Sázavou.

Cesta do Rakouska je trochu hladší

Nové vyasfaltované úseky přibyly před koncem roku i na cyklostezce Jihlava Třebíč Raabs. Stodesetikilometrová páteřní trasa začala vznikat před třemi roky a až na některá kritická místa je již průjezdná, ale mnohé její úseky ještě volají po vylepšení povrchu.

Loni byl dokončen například náročný úsek na Jemnicku. Zde trasa vede kolem Červenomlýnského rybníka na nově zbudovanou lávku přes Želetavku do Jemnice, odkud se vyjíždí na Radotice a Bačkovice. „Loni se budovala náročná část mezi Loukou a Jemnicí, kde vede cyklostezka převážně po polních cestách. Ty bylo třeba zpevnit kvalitním povrchem i podložím, protože tato trasa bude využívána zčásti i zemědělskou technikou,“ nastínil jemnický starosta Miloslav Nevěčný.

Nový asfalt se objevil například i u hradu Rokštejna na Jihlavsku, u Jaroměřic nad Rokytnou, Moravských Budějovic, atraktivní cesta na břehu řeky Jihlavy vznikla mezi Petrovicemi a Červeným mlýnem nad Třebíčí.

Ani po dokončení druhé etapy prací zatím nedokázal dobrovolný svazek obcí získat klíčové pozemky, potřebné k propojení úseku mezi Červenou Lhotou a Přibyslavicemi na Třebíčsku a nic nenasvědčuje tomu, že se to v dohledné době podaří.

Co by se však letos mělo změnit, je značení. Trasa do Raabsu se v mapách bude objevovat pod číslem 26 a již za několik týdnů by se měly objevit nové značky. „Letos bude cyklostezka po celé délce označena, nejpozději do konce května chystáme zprovoznění webového portálu. Také se připravuje tisk map cyklostezky, které budou k dispozici na infocentrech po celé délce cyklotrasy, a rovněž na svazku a veletrzích,“ sdělila manažerka svazku obcí a ředitelka třebíčské Hospodářské komory Iva Navrkalová. Značení si podle ní vyžádá asi osm set padesát tisíc, web přijde na sto padesát tisíc.

Na další asfaltování nemá svazek obcí na trase peníze a pro letošek se počítá jen s projekční přípravou dvou úseků a bude čekat, zda dostane další dotace. První část etapy výstavby cyklostezky z Jihlavy do Rakouska stála kolem 76 milionů korun, vloni uzavřená druhá část by měla vyjít asi na 50 milionů korun.

Staví se i jinde

Silničky, nebo alespoň cyklistům vyhrazené části chodníků a cest, přibývají i přímo v Jihlavě, která se mezi městy na Vysočině může chlubit nejrozsáhlejší sítí stezek pro cyklisty a bruslaře. Loni zde propojili Vrchlického ulici a část Staré Hory, v dalších plánech je napojení této trasy na stezky u supermarketů na ulici Romana Havelky.

Na Žďársku se kromě trasy do Sázavy objevily nové asfaltové cesty i v Bystřici nad Pernštejnem a v Novém Městě na Moravě. V Bystřici vede tři metry široká nová stezka od tréninkového fotbalového hřiště na Lužánkách směrem k Domanínku. Její součástí je i třísetmetrový ovál o šířce čtyři metry, který mohou využívat jak bruslaři, tak i děti, které se teprve učí jezdit na kole. Nyní Bystřičtí plánují žádat o podporu cyklostezky, tentokrát z Domanínku do Domanína.

V Novém Městě na Moravě vybudovali za deset milionů úsek od firmy Medin na okraji města do lyžařského areálu

Ani metr cyklostezky vloni nepřibyl na Pelhřimovsku. jediné stávající stezky jsou přímo v okresním městě, v dlouhodobějších plánech se počítá s protažením jedné z těchto tras na Radětín a Krasíkovice a hovoří se i o zřízení inlajnového okruhu v parku před domovem důchodců.