Na cyklostezce je devět dřevěných lávek, přes které musí především bruslaři dát větší pozor. Na trase, která se směrem k Přibyslavi mírně svažuje, jsou dvě odpočívadla s informačními tabulemi, které popisují historii a pohnutý osud stezky.

Dva roky stará cyklostezka vede na místě bývalé železniční trati, která patřila mezi nejstarší v České republice a původně sloužila jako vlakové spojení mezi Žďárem a Havlíčkovým Brodem. Později se z ní stala vojenská železniční vlečka a nakonec skončila jako muzejní trať, kterou využívala různá sdružení k pořádání historických jízd.

Poslední vlak projel po trati v dubnu 2006, kdy se konalo slavnostní rozloučení s železniční tratí Sázava Přibyslav. Poté byla zrušena, protože se nenašel nikdo, kdo by chtěl kvůli vysokým investicím trať vlastnit a provozovat.

Díky vybudované cyklostezce našlo místo nový smysl a využití a cyklisté, bruslaři i chodci mohou obdivovat krásná zákoutí řeky Sázavy. Sázavská cyklostezka si získala velkou oblibu a v loňském roce se dokonce mohla pochlubit rekordní návštěvností i v rámci celé České republiky.

„Loni v srpnu a září se na stezce objevilo dohromady přes 30 tisíc lidí. Předpokládáme, že letos by mohla být návštěvnost podobná," řekl místostarosta Přibyslavi Martin Kamarád.

Lidé byli před otevřením dokonce tak netrpěliví, že i přes zákaz neodolali projet se na ještě nedokončené cyklostezce, kterou tak ale mohli poškodit. Ukázněnost nedočkavců museli dokonce pohlídat policisté.

V Přibyslavi je pro návštěvníky vybudované parkoviště a do budoucna se na této straně cyklostezky možná objeví i půjčovna kol. „Byla to iniciativa Českých drah, ale teď to utichlo, takže zatím nevíme, jestli se tady půjčovna objeví," řekl Martin Kamarád. V obci Sázava se parkoviště a zázemí s lavičkami také buduje, i když starosta František Ledvinka přiznává, že pro obec není cyklostezka výrazným finančním přínosem, protože většina sportovců vyráží z Přibyslavi a v Sázavě se jenom otočí.

V současnosti se uvažuje o propojení cyklostezek v Sázavě a v Hamrech nad Sázavou, ale jednání narazilo na komplikace, takže pohodlná a bezpečná trasa pro cyklisty, bruslaře a chodce z Přibyslavi přes Žďár nad Sázavou až do Polničky je zatím hudba budoucnosti.

-----------------

Starosta: Stezkám pro kola fandím

Hamry nad Sázavou - Cyklisté, bruslaři i chodci mají možnost dostat se pohodlně a bezpečně ze Žďáru nad Sázavou do Hamrů po dvou cyklostezkách. Podle Huberta Křesťana jsou pro obec velkým přínosem a nevzdává se naděje na propojení hamerské cyklostezky se sázavskou.

Jak hodnotíte přínos cyklostezek v Hamrech?

Rozhodně velmi kladně. Pro obec a hlavně pro místní podnikatele je cyklostezka velkým přínosem, protože do Hamrů teď zavítá mnohem víc lidí, kteří sem chodí na procházky a výlety a přitom zavítají třeba i do restaurací. Nejdůležitější ale je, že cyklostezky plní svůj hlavní úkol, což je stáhnutí cyklistů, bruslařů a chodců z frekventovaných silnic a zvýšení bezpečnosti provozu.

Zaznamenal jste i nějaký negativní dopad?

Lidé chodí na cyklostezky venčit své psy, z čehož tedy moc nadšení nejsme. Ale to není až tak velký problém, určitě převažují pozitiva. Osobně cyklostezkám velmi fandím.

Bude obec Hamry nad Sázavou dál investovat do zázemí v okolí cyklostezky?

To je úkol spíš pro soukromníky, obec jako taková zatím do cyklostezky dál investovat nebude. Ale místním podnikatelům určitě v jejich snahách nebráníme, spíš naopak. Objevilo se pár zajímavých nápadů, ale nakonec z toho nic nebylo. Asi je to pro lidi dost sezonní záležitost.

Jak je na tom plánované propojení cyklostezky s tou sázavskou?

Propojení se Sázavou bylo na velmi dobré cestě, měli jsme velké šance získat dotaci, protože na trase Sázava Žďár už se stalo několik smrtelných úrazů. Ale bohužel projekt ztroskotal na naší straně kvůli třem vlastníkům pozemků, kteří odmítli prodat svoje pětimetrové kousky podél silnice. Přemlouvali jsme je, jak to šlo, ale nedali si říct. Proto jsme museli od záměru zatím upustit.

Takže vyhlídka na pohodlnou cyklistickou stezku z Přibyslavi až do Žďáru je pryč?

Pořád doufám, že nakonec najdeme řešení. Rozhodli jsme se, že odkoupíme od ostatních třinácti majitelů pozemků jejich kousky, abychom byli připravení, kdyby se v budoucnu situace změnila. Vypadá to ale, že pokud se nedomluvíme s majiteli zbývajících tří pozemků, tak to nepůjde. Moc mě to mrzí, protože cyklostezky jsou podle mě výborná věc, která dobře slouží lidem. Mohli jsme mít krásnou a hlavně dlouhou cyklostezku z Přibyslavi přes Žďár až do Polničky, která by se v budoucnu mohla rozšířit až k Velkému Dářku. I tak ale máme v Hamrech dvě perfektní cyklostezky do Žďáru.

----------------

Nejhezčí stezky*

Sázava Přibyslav

Od: 2011

Délka: 9 km

Trasa: Ze Sázavy do Přibyslavi

Zajímavosti: okolí bývalé železniční trati, nejvyšší návštěvnost na Žďársku

Žďár nad Sázavou Dolní Hamry

Od: 2010

Délka: 4,3 km

Trasa: z Brodské ulice kolem Zahrady Vysočina do Dolních Hamrů a místní části Šlakhamry

Zajímavosti: betonové sochy Michala Olšiaka

Žďár Polnička

Od: 2000

Délka: 6,7 km

Trasa: Od Domu kultury kolem Pilské nádrže do Polničky.

Zajímavosti: Bránský rybník, Pilská nádrž, socha Michala Olšiaka Hraniční kámen

Domanínek Rovinky

Od: 2011

Délka: 1,5 km + 300 metrů ovál

Trasa: Z Domanínku kolem Bystřičky na Rovinky.

Zajímavost: ovál pro děti a bruslaře, hezké prostředí kolem Bystřičky

* redakcí Žďárského deníku vybrané cyklostezky v okrese