Nekonečné kolony aut. Ve špičce anebo když je problém na dálnici. František Beránek tyto dopravní komplikace může takřka denně sledovat prakticky v přímém přenosu. „Bydlím ve středu Velkého Meziříčí, kterým prochází hlavní silnice. Odpoledne se tu prakticky nedá přejít. A to ani nemluvím o tom, když je na dálnici nějaká bouračka,“ podotýká tento důchodce.

Stavba obchvatu, ilustrační foto.
Obchvat Velkého Meziříčí vznikne do čtyř let, stát má půl miliardy

Nejen on toužebně vyhlíží obchvat, který má město obkroužit z jihovýchodní části. V minulém týdnu ho proto potěšila zpráva, že tato stavba této důležité spojky je už na dobré cestě. Kraj Vysočina už ho připravuje, přičemž termín je jasně daný. Musí být hotový dřív, než se začnou stavět nové bloky v Jaderné elektrárně Dukovany.

„Snad se toho ještě dočkám. A pokud ano, tak budu určitě jeden z prvních, kdo se po tom obchvatu projedou. To si fakt ujít nenechám,“ glosuje senior, který svou vitalitou jasně dává najevo, že si obchvat bude užívat ještě hodně dlouho.

Stavba musí vzniknout kvůli návozu materiálu a komponenty pro nové bloky v Dukovanech. Ty budou na Vysočinu dopravovány po dálnici D1, přičemž jedním ze sjezdů z dálnice bude ten na východě Velkého Meziříčí.

Přes město by nemohl být materiál přepravován, a proto obchvat spojí sjezd z dálnice s výpadovkou na Třebíč. Těší se na něj i meziříčský starosta Alexandros Kaminaras, který vypočítává, co vše se ve městě díky obchvatu změní.

Dále si přečtete:

Jak se změní doprava ve městě.

Kudy obchvat povede.

Co se stane s garážemi a výrobními areály na Františkově.

Co ještě vznikne na Karlově.

V první řadě to bude zcela zklidnění dopravy, po kterém kromě Beránka volají i další obyvatelé Velkého Meziříčí.

„Městem prochází silnice II/602. Je to hlavní tepna, která nemá alternativu. A zároveň slouží jako objízdná trasa v případě nehody na dálnici. Před nedávnem jsme dostali výsledky dopravní studie, podle které se po výstavbě obchvatu sníží provoz na této silnici o třetinu,“ vysvětluje Kaminaras.

Podle něj už je příprava stavby majetkově takřka celá hotová. „Zbývají ještě asi dva pozemky, ale u jednoho se předpokládá, že se ho podaří vykoupit. U toho druhého je situace složitější, ale protože jde o důležitou stavbu, bylo by zde případně možné přistoupit i k vyvlastnění,“ říká starosta.

Chystaná úprava současné knihovny ve Velkém Meziříčí.
Rekonstrukce knihovny v Meziříčí začne v květnu, bude stát 76 milionů

Obchvat bude dlouhý přes tři kilometry. Při cestě z Třebíče mine motokrosové závodiště a přes louky u betonárky nad jihovýchodním okrajem města se dostane k Františkovu, kde těsně mine železniční viadukt. V těchto místech vyroste osm metrů vysoký most dlouhý skoro čtvrt kilometru.

„Na Františkově kvůli stavbě bude nutné zbourat několik garáží. Ty už ale máme až na jednu vykoupené,“ uvádí dále Kaminaras. „Je tam také výrobní areál, kde bude nutné postavit pilíř mostu. S tou firmou jednáme, jde to dobře. Provoz už tam upravili do té míry, že výstavba pilíře nebude problém,“ popisuje Kaminaras.

Zdroj: Deník/Milan Krčmář

Za zmíněnými garážemi se stavba zanoří do svahu a povede dále ke Karlovu, kde je velká kruhová křižovatka. Její jižní sjezd je nyní slepý – a právě tam bude obchvat končit. Nedaleko odtud je totiž už dálnice.

„Na Karlově také nově vznikne nové sídlo krajských zdravotnických záchranářů a také hasičského záchranného sboru. Díky tomu se obě tyto složky mnohem snáze dostanou na dálnici a zároveň nebudou svými sirénami rušit obyvatele města,“ doplňuje starosta.

Obchvat vyjde asi na půl miliardy korun. „Postaví ho Kraj Vysočina, ale financovat ho bude stát,“ podotýká hejtman Kraje Vysočina Vítězslav Schrek s tím, že realizace je plánována zhruba do čtyř let.