S nařízením upravit lístky si hlavu nelámou například v brněnské kavárně Savoy. Nabídku alkoholu tam mají nezměněnou jak na vývěsní tabuli venku, tak v nápojových lístcích. „Máme více než dvacet nápojových lístků. Kdybychom měli ve všech kvůli prohibici přelepovat lihoviny bylo by to zbytečně pracné," bránil se číšník, který si nepřál uvést své jméno.

Za nedodržení nařízení ministerstva zdravotnictví přitom hrozí i třímilionové pokuty. „Nařízení je jasné. V případě hospod, které mají pár lístků, není velký problém je škrtnout. V tomto případě nemohou provozovatelé počítat s naší benevolencí," upozornil ředitel Krajské hygienické stanice v Brně Jan Mareček.

Některé z restaurací i kvůli hrozící pokutě ještě v pondělí na rychlo své nápojové lístky přepisovalo. „Zatím máme nápojový lístek nezměněný, ale ještě dnes budeme mít nový, který bude brát v potaz prohibici. Žádná velká změna by však nastat neměla, z destilátů jsme nabízeli hlavně japonskou whisky, levný alkohol jsme nikdy nevedli," slibovala v pondělí ráno manažerka Sushi restaurace Koishi Simona Elsnerová.

Podle ministerstva zdravotnictví není třeba kvůli prohibici tisknout nové lístky. „Nabídku lze i přelepit sdělením, že lihoviny nejsou v nabídce, škrtnout, nebo jinak vyloučit," uvedla Zdena Krýsová z ministerstva.

Kromě některých nápojových lístků se zakázaný alkohol stále objevuje v letácích obchodů. Je to případ samoobsluh Billa, Penny Market, Globus, Hruška či Albert. „Letáky jsme vytiskli ještě před zákazem. Alkohol samozřejmě neprodáváme. V nových letácích pak už tvrdý alkohol nebude," upozornila mluvčí Aholdu Simona Caidlerová.

Podobné vysvětlení měli i zástupci ostatních obchodů. „Aktuální letáky byly v době vyhlášení zákazu již distribuovány, tedy nebylo možno letákový proces zastavit. Společnost proto ale učinila potřebná opatření a v prodejnách či na internetových stránkách společnosti je vyvěšena informace o stažení tvrdého alkoholu z prodeje," uvedla mediální zástupkyně společnosti Kateřina Goroškov Řeháková.

Supermarketům ovšem za alkohol v letáku nic nehrozí. „Reklamní letáky či reklama nespadají do kompetence hygieny, ani je neřeší příslušný zákon. Mimořádné opatření je proto nemůže obsáhnout," uvedl mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.