Hrubá stavba největšího modelu železnice v Kraji Vysočina je hotová. „Ale detaily, které vdechují modelu život, ty se budou dolaďovat pořád. To je nikdy nekončící práce," dodal Wimmer.

Mezi poslední novinky, které v Modelovém království přibyly, patří informační systém Pragotron. „Od Český drah jsme získali zařízení, které informuje cestující o tom, kam který vlak jede," uvedl Wimmer. Dále se po kolejích prohánějí nové osvětlené soupravy, ve Žďase se pohybuje portálový jeřáb ve skladu uhlí a kousek za žďárským nádražím čůrá postavička pána. „Rozpohybovat se nám podařily i slepic na dvorku. Potom také sekáč trávy a chystáme do modelu umístit hospodyni, která klepe koberec," vyjmenovat další novinky předseda Modelového království. Právě detaily dotvářejí neopakovatelnou atmosféru žďárského kolejiště. Pozorný divák si všimne hřbitova, ve kterém se zrovna koná pohřeb. Na lesním paloučku před Nedvědicí stojí letní dětský tábor s veškerým vybavením. Pro dospělé návštěvníky modeláři z recese do modelu zapracovali i souložící dvojici v přírodě. Ta je ale vidět pouze, když průvodce pomocí dálkového ovládání nechá rozestoupit keře v lese. „To aby děti neviděly, co vidět nemají," usmál se průvodce Petr Nagy.

Ve žďárském modelovém kolejišti v Domě kultury, laděném do období osmdesátých let minulého století, je vidět to nejhezčí ze Žďárska a okolí. Návštěvníci v pečlivě vymodelované krajině najdou Santiniho kostel na Zelené hoře, Nedvědici s hradem Pernštejn, stanici v Hamrech nad Sázavou, Ski hotel v Novém Městě na Moravě i kostelík ve Vítochově. V místnosti o rozměrech čtrnáct krát devět metrů je na ploše padesáti pěti metrů čtverečních na šest set metrů kolejí a sto osmdesát výhybek. Na kolejišti stojí v jeden čas sedmdesát souprav, další mají modeláři ve vitrínkách. „Když kolem vás projede souprava s ozvučenou lokomotivou s dvaceti nákladními vozy, tak je to v řeči nákladových čísel třicetitisícová investice," upozornil Wimmer.

Stavba obřího modelového kolejiště stála zhruba dva miliony korun. „A tato částky pořád narůstá. Obměňujeme soupravy a model stále vylepšujeme o nové prvky," připomněl předseda sdružení. Do začátku modeláři vložili vlastní peníze, symbolicky přispěl kraj i město Žďár. Teď vydělané peníze modeláři vkládají do obnovy vozového parku a vylepšování modelu. „Vše děláme ve svém volném čase, snad kromě toho, že si koupíme občerstvení, tak z toho nemáme nic," doplnil Wimmer. Modelové kolejiště Radislav Wimmer postavil, udržuje a dál rozvíjí s pomocí party kamarádů. „Myslím, že už jsme všichni dohromady odpracovali na modelu před dvaadvacet tisíc hodin," připomněl předseda Občanského sdružení Modelové království Žďár.

Železniční království v Domě kultury ve Žďáře nad Sázavou patří k největším turistickým lákadlům města. Loňská návštěvnost se bez pár tisíců návštěvníků takřka vyrovnala zájmu o kostel svatého Jana Nepomuckého, památku UNESCO na Zelené hoře. Za vláčky přišlo přes dvacet tisíc lidí. „Letos to zatím podle prodeje vstupenek vypadá na slabší sezonu, předpokládáme sedmnáctitisícovou roční návštěvu," uvedl Radislav Wimmer. Otevřeno mají o víkendech od 10 do 17 hodin. Přes léto pak přidávají otvírací dobu ve čtvrtek a pátek. „A potom také ve dnech státních svátků. Otevřeno tak budeme mít i teď ve středu 28. října," upozornil šéf kolejiště.

Unikátní kolejiště patří k největším v České republice. V návštěvní knize Modelového království tak najdete vzkazy i od lidí, kteří žijí v Austrálie nebo třeba v Kanadě. „Jezdí k nám pravidelně fanoušci železnice z celého Česka. V Ústí nad Labem třeba sednou ještě v noci na vlak, ráno jsou tady a odpoledne jedou zpátky," podotkl průvodce Petr Nagy. Snad každý víkend můžete být v Modelovém království svědky situace, kdy dítě odchází z prohlídky kolejiště s brekem. „Dětem se od nás prostě nechce. Měli jsme tu asi tříletého klučinu, který k nám prvně nechtěl vůbec jít a potom – po dvou hodinách, odcházel se řevem, jak se mu u nás líbilo a chtěl tu ještě být," pousmál se Petr Nagy.