Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) oznámilo havlíčkobrodské radnici, že zahájilo kroky směřující k výkupu pozemků, které budou pro stavbu obchvatové komunikace zapotřebí.

„V průběhu minulého týdne byly objednány znalecké posudky na jednotlivé pozemky. Po jejich zpracování ŘSD zahájí jednání s jejich majiteli a začne s rozesíláním kupních smluv," sdělila Lenka Holasová, referentka majetkové správy jihlavského ŘSD. Podle informací Deníku bude ŘSD jednat s 87 vlastníky.

„Pro město Havlíčkův Brod a především pro jeho obyvatele to je vynikající zpráva," komentoval situaci místostarosta města Libor Honzárek (TOP 09). Ten podotkl, že o výstavbu jihovýchodního obchvatu usiluje havlíčkobrodská samospráva skoro dvacet let. „ŘSD má nejen platné územní rozhodnutí, ale i stavební povolení. Výstavba jihovýchodního obchvatu byla schválena i v takzvaném investičním záměru komisí Ministerstva dopravy ČR, Státní-ho fondu dopravní infrastruktury a ŘSD. Zpracovány a zapsány do katastru nemovitostí byly i potřebné záborové elaboráty," připomněl Honzárek.

Podle jeho slov mohlo ŘSD zahájit jednání s majiteli pozemků již dříve. „Muselo nic-méně počkat na stanovisko Krajského úřadu Kraje Vysočina, který posuzoval odvolání jednoho z vlastníků pozemků. Ten totiž napadl vydané rozhodnutí o prodloužení platnosti územního rozhodnutí, o které ŘSD požádalo. Krajský úřad ale toto odvolání zamítl a jeho rozhodnutí nabylo právní moci 8. července," pokračoval Honzárek.

Otázkou zůstává, jak dlouho bude výkup pozemků trvat. „Jsem optimista a věřím, že skončí v průběhu příštího roku. Pak by následovala veřejná soutěž na dodavatele stavby, a pokud by se proti jejímu výsledku nikdo neodvolal, v roce 2018 by se mohlo začít s vlastní výstavbou obchvatu," konstatoval Honzárek.

Za stavbu jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu v délce čtyř kilometrů by ŘSD zaplatilo 1,87 miliardy korun.

Obchvat by začínal kruhovým objezdem v místech, kde dnes silnice číslo I/38 míjí restaurant Selská jizba, a ústil by v prostoru již existujícího kruhového objezdu u hypermarketu Albert. Jeho součástí by byly i tři mosty a dvě mimoúrovňové křižovatky.

„Projekt počítá s přemostěním dvou železničních tratí a řeky Sázavy. Dále s přemostěním řeky Šlapanky a také Stříbrného potoka. Mimoúrovňové křižovatky budou postaveny u Termesiv a také u průmyslové zóny Baštínov," přiblížil Honzárek.

Spoluúčast ve výši padesáti milionů

Radnice v Havlíčkově Brodě již dříve avizovala, že se padesáti miliony korun bude podílet právě na výstavbě mimoúrovňové křižovatky u Termesiv. S ní totiž původně projektant nepočítal a rozkreslil ji jako křižovatku úrovňovou. S touto variantou ale radnice nesouhlasila. Další peníze uvolní také na výstavbu chodníků, cyklostezky a veřejného osvětlení.

Výstavba jihovýchodního obchvatu by dopravě v Havlíčkově Brodě výrazně pomohla. „Trasa průtahové komunikace I/38 byla navržena v šedesátých letech minulého století středem města přes dostavované největší sídliště. Tehdejší vládní rozhodnutí vést silniční průtah středem města se ve vazbě na současnost jeví jako chybné. Hustě obydlený a dopravou velmi zatížený úsek komunikace první třídy v délce tří a půl kilometru způsobuje přes den i v noci obyvatelům města i samotným řidičům často infarktové stavy," uvedl doslova Honzárek. „Nekonečné proudy tranzitních kamionů ve dvou pruzích silnice I/38 se uprostřed zástavby střetávají s tranzitní dopravou přijíždějící do města od D1 z Humpolce. Z druhé strany do této pravděpodobně nejfrekventovanější křižovatky Vysočiny vjíždějí automobily z centra," ilustroval dopravní situaci v Havlíčkově Brodě Honzárek.

V této souvislosti také podotkl, že zmíněnou křižovatkou projede každý den a ze všech směrů pětatřicet tisíc vozidel. „A pokud se právě tento dopravní prostor takříkajíc kousne, okamžitě způsobí totální dopravní kolaps. Ke zlepšení tohoto stavu by výstavba jihovýchodního obchvatu výrazně přispěla," uzavřel Libor Honzárek.