Například správci trasy Brno – Vídeň, jež se vine na pomezí Břeclavska a Znojemska, vsadili na zvýšený komfort. „V loňském roce celková návštěvnost poprvé v historii překročila hranici tři čtvrtě milionu lidí,“ zmínila tajemnice spolku obcí, které se o stezku starají, Dagmar Sedláčková.

Cyklisté v celém příhraničním pásu si vybírají z řady okruhů. Od těch oddechových až po náročné. Mnohé vedou kolem vinic a vinných sklepů. Těží z toho provozovatelé penzionů i vinařství. „Cyklostezky jsou velkým plusem, který přináší zisky. S jejich vybudováním se počet turistů znatelně navýšil. Hodně udělala kvalita cest, mnohé jsou vyasfaltované. Lákadlo jízdy mezi vinohrady funguje,“ je přesvědčený například starosta Novosedel na Břeclavsku Adam Hrůza.

Tip na výletNovinkou na stezce Brno – Vídeň jsou opravené povrchy za stovky tisíc korun. Platí to například pro trasu z Přibic do Ivaně. Správci plánují také novou cestu vedoucí z Vranovic, zaměřit se hodlají rovněž na Hrušovany nad Jevišovkou ve směru na Hrabětice.

Souhlasí s tím také Lukáš Kulla, jenž pochází z Hodonína. Společně s partnerkou zdolávají stezky především na kolečkových bruslích. „Nejenže se po cestě můžeme zastavit ve sklípku nebo na zmrzlině, ale výhoda je to hlavně z druhé strany – turistika po stezkách je bezpečnější a zábavnější než po silnicích,“ řekl Kulla.

Pro vinařství jsou klíčoví ti, kteří si jejich zázemí vyberou až jako cílovou stanici. Zatímco po cestě mnozí pouze ochutnají, večerní tržby se už pohybují ve vyšších číslech. „Hodně však záleží na vinařích, jak jsou vstřícní, jak mají otevřeno… Na kole můžete dojet kamkoliv, ale pokud se nemáte kde najíst a přespat, pak je to horší,“ uvedl ředitel rodinného vinařství Jedlička v Bořeticích na Břeclavsku Jaroslav Suský.

Zájem o cyklostezky stoupá. Svědčí o tom množství návštěvníků, kteří se napříč okresy vydávají mimo jiné na akce spojené s vinařskou turistikou. Důsledkem je rozšiřující se nabídka služeb.

Minusem některých míst je společná propagace. Patrné je to u již zmíněné stezky Brno – Vídeň. „Podnikatelé na to pro samou práci zapomínají nebo propagaci vedou zcela izolovaně výhradně po vlastní ose. To nestačí. Pod jednotnou značkou cyklostezky se o nich může dozvědět více lidí,“ je přesvědčená tajemnice Sedláčková.

Na Hodonínsku se lidé vydávají například podél Baťova kanálu. Páteřní stezka tam měří více než osmdesát kilometrů.