Starostka města Miroslava Švaříčková (ODS) s dalšími kolegy s hejtmanstvím pravidelně jednají, ale zatím je vše ve fázi příprav. „Pro nás je v současné době důležité zajistit, aby se lidé z východní části Brtnice mohli snadno dostat do centra. Pod plánovaným obchvatem bude podchod a zůstane tam i osvětlená příjezdová komunikace,“ prozradila starostka, co se již podařilo domluvit.

Nyní se projednává budoucí uspořádání silniční sítě, což není jednoduché. Obchvat Brtnice začíná u křižovatky nad benzinovou stanicí a řidiči jedoucí z Jihlavy pak budou Brtnici objíždět vlevo, směrem k ČOV, kde bude stát most, který překlene údolí. „Obchvat dále přetne stávající cestu v ulici Rokštejnská k domům směrem k Černým lesům. Budou se zde budovat i protihlukové stěny, což v naší krásné přírodě nebude nic hezkého. Na druhou stranu doprava přes náměstí rok od roku stoupá a už se zde lidem těžko bezpečně přechází,“ řekla Švaříčková.

Obchvat má v obci své příznivce i odpůrce. „Lidé, kteří žijí v centru a jsou obtěžováni současnou hlučnou dopravou, by obchvat uvítali. Ti, kteří žijí v okrajových částech, kudy obchvat povede, spokojeni nebudou. Je to o kompromisech a nikdy se nezavděčíte všem,“ řekla starostka. V paměti místních je ještě rok 2006. Město tehdy mělo příslib financí na vybudování průtahu městem, občané však stavbu odmítli a od realizace bylo ustoupeno.

Zahájení stavby obchvatu lze zatím jen předběžně odhadovat na rok 2025. „Termín realizace stavby jako takové nebyl zatím přesně stanoven, protože sama příprava bude ještě nějaký rok trvat,“ potvrdila mluvčí Kraje Vysočina Jitka Svatošová. Kraj loni hovořil o tom, že by obchvat za více než šest set milionů měl stát v roce 2027, aby po něm o dva roky později mohl být dopravován nadrozměrný náklad pro technologickou obnovu jaderné elektrárny Dukovany.