Stavbaři unikátní betonáž zahájili poslední dubnovou sobotu večer, hotovo má být 1. května. „Akce je ojedinělá svým rozsahem, kontinuální betonáž na tak dlouhém úseku se totiž jen tak nevidí. Pracujeme čtyřiadvacet hodin denně a na betonářském finišeru se střídají posádky po dvanáctihodinových směnách,“ přiblížil ředitel oblasti Vysočina společnosti Metrostav Infrastructure Jiří Salava.

Za jeden den jsou stavbaři schopní položit tisíc metrů nové betonové vozovky o celkové tloušťce sedmadvacet centimetrů. „Tento postup si kolegové ze specializovaného technologického střediska betonových vozovek v podobném rozsahu úspěšně vyzkoušeli loni na Slovensku při pokládání cementobetonového krytu v tunelu u Prešova," zmínil Salava.

Astronomické kopule na brněnské hvězdárně se dočkají opravy.
Opraví obě kopule brněnské hvězdárny: dostanou i nové vytápění

Na kontinuální betonáži se v každé směně podílí přes osmdesát pracovníků. Na pokládku dlouhou osm kilometrů připadne celkem 31,5 tisíce kubíků betonu. „Pro srovnání: na vylití základů rodinného domu jsou běžně potřeba pouhé desítky kubíků betonu," uvedl mluvčí skupiny Metrostav Vojtěch Kostiha.

Na úseku mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi už loni stavbaři zbourali za jednu noc tři stávající nadjezdy a zároveň vysunuli provizorní přemostění přes dálnici jako náhradu za jeden z nich. „Stavba vyniká mimořádnou rychlostí. Vždyť modernizaci jednoho jízdního pásu o délce deseti kilometrů musíme stihnout za pouhých pětadevadesát dní. To se dosud na D1 nikomu nepodařilo,“ doplnil Salava.