Snahy o vyřešení jedné z nejnebezpečnějších křižovatek v kraji uvízlo na mrtvém bodě. Od posledního dialogu mezi vlastníky silnic v lokalitě Tři věžičky na okraji Jihlavy uplynuly už čtyři měsíce.

Na začátku listopadu loňského roku představilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) studii, podle níž projede místem denně na patnáct tisíc aut, a nejvhodnějším řešením by bylo vybudování semaforů. Firma Jipocar prosazuje kruhový objezd.

„Od té doby jsme se nikam neposunuli. Domluvili jsme se sice na dalším jednání, ale konkrétní termín nepadl,“ řekl Deníku náměstek jihlavského primátora pro dopravu Josef Kodet.

Křižovatka má tři majitele: Silnice na Střítež patří kraji, Jihlava vlastní silnici na Antonínův Důl a hlavní tah je státu – ŘSD. Nikdo zatím nechce udělat první krok a změny razantněji prosadit.

Ministr dopravy: Není to priorita

Podle Kodeta by mělo být nejaktivnější ŘSD. Ředitelka jihlavské pobočky Marie Tesařová ale řekla, že oni žádnou iniciativu vyvíjet nehodlají.

„Financovat stavbu nemáme v úmyslu. Nebudeme ale ani bránit v případných úpravách. Ministr dopravy při loňské návštěvě Jihlavy řekl, že křižovatka není naší prioritou,“ podotkla Tesařová.

Ta nemá nic ani proti vybudování kruhového objezdu. „Podle posledních posudků je v tomto místě možná i stavební úprava,“ uvedla Tesařová.

Paradoxně největší úsilí o zabezpečení křižovatky vyvíjí firma Jipocar, která nemá na křižovatku žádný vlastnický nárok. Její nákladní auta ale křížení silnic významně zatěžují. Proto si nechala zpracovat další studii u dopravněinženýrské kanceláře z Hradce Králové.

„Vlastní nezávislou studii si děláme proto, abychom její výsledky mohli srovnat s již vypracovanou studií od ŘSD. Potom bychom navrhli další řešení,“ vysvětlili Pavel Záškoda z Jipocaru.

Nová studie by mohla být hotová do měsíce. „Dokud nebude kompletně hotová a neseznámí s ní zadavatele, pak se k závěrům nebudeme vyjadřovat,“ řekl výkonný ředitel kanceláře Miloš Burianec.

Nejlevnější řešení by bylo vybudování semaforů. Pokud by stát zaplatil jejich instalaci, Jihlava by si podle Kodeta byla ochotna vzít na starost jejich údržbu. Problém je ale v tom, že ani jedna ze stran nemá snahu udělat zásadní krok, který by vedl k řešení problému. Studií už bylo vypracováno několik a i ty nejnovější budou brzy staré.