Nejvíce živo je na začátku prázdnin v obchodech s oblečením a se sportovními potřebami. „Lidé chodí před létem vždy více než v jiné roční období, chystají se totiž na dovolené. Proto jsme teď zlevnili například vybavení do vody. Nafukovací čluny, potápěčské sety i plavky," vyjmenovala prodavačka Intersportu Miroslava Jelínková.

Davy nakupujících berou útokem například i obchod s oblečením Marks and Spencer. „Ve výprodeji máme většinu letní kolekce. Slevy dosahují až padesáti procent. Většinou míváme dvě vlny výprodejů, což nám určí z Prahy nebo Anglie," popsala prodavačka, která si nepřála uvést své jméno.

Na slevy lákají především velká nákupní centra. Až z Hodonína přijela včera do brněnské Vaňkovky Lucie Urbánková. „Chtěla bych si koupit nové šaty. Mám ale trochu problém si vybrat ve velikostech. Některé obchody mají na věšácích se slevami už jen S nebo XS, do kterého se nevlezu anebo potom XL a to už zase plandám. Prozatím jsem si koupila jen kabelku a ušetřila jsem díky slevě přesně třistapadesát korun, stála mě jen sto padesát," ocenila zákaznice.

Vybrané slevy v brněnských obchodech.

Slevy ve Vaňkovce i dalších nákupních centrech budou vrcholit hlavně koncem práznin. Neznamená to ale, že by prodavači za kasami v tomto období nestíhali. „Nemyslím si, že by obchodníci kvůli letním slevám navyšovali stavy personálu. Letní měsíce jsou všeobecně z hlediska obratů slabším obdobím v kalendářním roce," poznamenal ředitel brněnské Vaňkovky Martin Kondrát.

Minulý týden zahájil slevy také velkoobchod s nábytkem Ikea. Ve výprodeji je zejména letní nábytek nebo plážové potřeby. „Slevy dosahují až padesáti procent a zboží je napříč sortimentem. Nabídky se v jednotlivých obchodních domech liší. Ve slevě zákazníci najdou jak velký nábytek, tak bytové doplňky," doplnil mluvčí obchodního domu Petr Chadraba.

Místo slev narazila už letos řada zákazníků pouze na marketingový trik. „V Jihomoravském a Zlínském kraji provedla inspekce v prvním čtvrtletí 170 kontrol a ve třetině případů prodejci pochybili," uvedla mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Brněnské pobočce Sdružení na obranu spotřebitelů se denně ozve asi sedm lidí, kteří se cítí slevami podvedeni. „Nejčastěji jde o špatně označené zboží, nebo je rozdílná cena napsaná na regále a jinou chtějí u pokladny," řekla koordinátorka sdružení Gerta Mazalová. Podle ní by se zákazník měl nesprávně označené zboží odmítnout koupit.