„Větší návštěvnost registrujeme už od doby, kdy začíná zimní sezona, není to tedy jenom teď, měsíc před Vánocemi," řekla prodavačka v obchodu s obuví Marie Froldová. Nárůst zákazníků dosud nezaregistrovali zaměstnanci v třebíčské prodejně s elektrem. „Podle návštěvnosti zatím nejde poznat, že by byl za tři týdny Štědrý den. Ale je to hodně nárazové. Myslím, že lidé začnou chodit s blížícími se svátky," neztrácí naději prodavačka Věra Prokopová. I tady lidé kupují prakticky cokoliv. „Dnes jsme prodali několik televizí, vysavače nebo fény. Nabízíme také dárkové poukazy, o které ale zájem není," dodala Prokopová.

To, že někteří lidé nechávají nákup dárků před Vánocemi, potvrzuje i studentka Kristýna Binková. „Možná trochu překvapivě budu většinu dárků pořizovat v kamenných obchodech. Ale ani nákupům přes internet se nevyhnu. Jelikož každý rok nestíhám a letos extra, tak dárky vybírám až čtrnáct dní před Vánocemi. Někdy jsem schopná poslední dárky dokupovat až na Štědrý den," sdělila své předvánoční plány studentka Binková.

Omalovánky pro dospělé

Více lidí nyní navštěvuje třebíčské Knihkupectví Trojan. Vyšší tržby než minulý rok ale majitelka Lenka Trojanová v předvánočním období nečeká. „Výrazný hit letos není žádný. Nejvíce asi prodáváme antistresové omalovánky pro dospělé, což je novinka, u které by se měli lidé odreagovat. Myslím, že letošní tržby budou srovnatelné s minulým rokem," popsala Trojanová.

Podobně vidí situaci i majitel sportovního obchodu Stanislav Neuman. „O velkém zájmu návštěvníků hovořit nemůžu. V tomto období lidé přijdou, až napadne sníh. Jinak teď před Vánocemi se prodávají cyklistická kola, sportovní oblečení a podobně. Nemůžu říct, že by byl o něco enormní zájem, jako v minulosti třeba o orbitreky," řekl Stanislav Neuman.

Chytré hodinky

„Pozorujeme, že zákazníci letos nakupují dárky s větším předstihem, než v minulém roce. Vánoční sezona začala na přelomu září a října," sdělila Šárka Jakoubková, mluvčí e-shopu Alza.cz. A dodala, že podle odhadů letos utratí zákazníci Alzy.cz o 40 procent víc než minulý rok. Větší tržby očekává také mluvčí Datartu Iva Pavlousková. „Jednak čekáme, že lidé budou více utrácet a také budou kupovat dražší a luxusnější věci," uvedla mluvčí Pavlousková. Vedle tradiční elektroniky jako notebooků, mobilních telefonů a televizí letos výrazně stoupl, v obou společnostech, zájem o fitness hodinky nebo kávovary. „Oproti loňsku vzrostl zájem o chytré hodinky a automatické kávovary. To potvrzuje, že se lidé více zajímají o kávu a dávají přednost kvalitě," uzavřela Pavlousková.

David Šibor