Radnice pak ale ještě před vykoupením pozemků změnila územní plán – místo průmyslové zástavby byl do dokumentu zakreslen silniční průtah. Současně město vydalo usnesení, ve kterém odkup nemovitostí zamítá.

„Nevadí nám, že pozemek nekoupili, vadí nám, že ho znehodnotili,“ řekl Josef Valenta, zástupce amerického vlastníka podniku Uniplet. Důsledkem změny územního plánu je totiž stavební uzávěra. Pozemky se tedy stávají téměř bezcennými a prakticky neprodejnými. Přístup města dnes Valenta hodnotí jako promyšlený a cílený záměr.

„Podle nás město jen předstíralo zájem koupit, a v momentě dosažení změny územního plánu se rozhodlo již nekupovat,“ vyjádřil se. Podle jeho slov město změnu plánu prokazatelně provedlo ve svůj prospěch. Ve stejný den totiž rozhodlo nejen změnit plán, ale i nekoupit pozemky.

Bezcenné parcely


„Teď už pozemky s vědomím, že tudy půjde silnice, od nás nikdo nekoupí, nebo jen za zlomek ceny. A my budeme čekat možná řadu let na vyvlastnění,“ vysvětlil Josef Valenta.


Radnice o aktuálním vývoji a krocích Unipletu dosud nebyla oficiálně informována. „Počkáme, až budeme osloveni. V tuto chvíli jsou to jen informace převzaté z médií. Zatím nevíme, jakou mají představu,“ vyjádřil se místostarosta Jan Karas.


Zastupitelstvo města projednávalo problematiku kolem odkupů pozemků a hal Uniplet hned třikrát, a to během loňského podzimu. Pro nákup pozemků si také stanovilo podmínky, které se týkaly ekologických zátěží a zástavy. Místostarosta Karas je však považuje za špatné. „Podmínky, které byly stanovené na zastupitelstvu města, byly účelové a ušité horkou jehlou. Ukázalo se, že jsou nesplnitelné. Musela by být dobré vůle ze strany města, aby byly rozumné. Nebyla ochota to doladit,“ řekl.


Vůdce opozice v třebíčském zastupitelstvu Pavel Heřman je přesvědčen, že se Uniplet jen snažil vylepšit si svou finanční situaci na účet města. Dodnes také podle jeho slov nikdo zastupitelům spolehlivě nevysvětlil, jak se k částce pro odkup ve výši 56 milionů korun vůbec došlo.

„Uniplet měl konat v době, kdy se řešila změna územního plánu. Neměl také jednat s místostarostou Karasem, který neměl žádnou politickou podporu ani plnou moc,“ řekl Heřman. V celé kauze je podle něj více nejasností a zádrhelů. Hrozba ekologické zátěže je velmi pravděpodobná. „V momentě, kdy se začne bourat, se ze suti stává toxický odpad a jeho likvidace stojí další miliony,“ doplnil. Radniční koalice také prý dlouho prezentovala názor, že z obchvatu se nejdříve začne stavět jihozápadní část. Bez bližšího zdůvodnění se najednou začala preferovat jihovýchodní část.


Plánovaný obchvat Třebíče má sestávat ze čtyř částí: Severovýchodní úsek je již v provozu, je to Rafaelova ulice. Jihovýchodní část má vést přes Uniplet, jihozápadní část přes Libušino údolí a severozápadní přes Poušov.

Uniplet propouští

Věřitelé zadlužené firmy Uniplet odvrátili konkurz. Firma nyní pojede podle reorganizačního plánu. Propuštění některých zaměstnanců se však nedá vyhnout.
V současnosti pracuje v závodě jen něco přes 120 lidí. Z nich má 29 odejít k 30. září. „V úterý jsme ještě jednali o záchraně některých míst. Domluvili jsme se, že několik zaměstnanců zůstane,“ sdělil odborový předák Josef Benáček. Cílový stav je prý mezi 80 až 90 zaměstnanci.