Ke škrtům dojde na Jihlavsku na všech tratích – z Jihlavy na Havlíčkův Brod, Třebíč, Veselí nad Lužnicí i na lokálce z Kostelce do Slavonic. Z Havlíčkova Brodu například už – kromě nedělí a svátků – nemá jezdit vlak s odjezdem ve 22.10 hodin.

Ranní ptáčata mají na spoje smůlu

Zrušen bude třeba i vlak, který vyjíždí do Jihlavy před půl osmou večer z Horní Cerekve, minulostí se má stát třeba také ranní spoj ve 4.12 hodin z Jihlavy do Havlíčkova Brodu a spoj, odjíždějící ve 22.42 hodin opačným směrem.

Cestující nesveze už ani spoj, vyrážející po čtvrt na pět ráno z Telče na Kostelec, nebo vlak s odjezdem v 16.22 hodin z Okříšek do Jihlavy.

To jsou zřejmě hlavní změny na Jihlavsku. Úpravy se nevyhnou ale samozřejmě i Třebíčsku, Žďársku, Havlíčkobrodsku a Pelhřimovsku. Cestující by tedy měli do června řádně nastudovat změny jízdního řádu.

„Kraj chce ušetřit tím, že přestane platit 38 vlaků s roční ztrátovostí 6,4 milionu korun. Vybral si je na základě studie ztrátovosti. Těch 38 vlaků ale my nemůžeme zrušit jen tak. Máme tam návaznosti na jiné spoje. Někdy jde o vlaky, které na nějaké místo dojedou plné a vrací se prázdné, ale zpět dojet přece musí. Některé vlaky navíc nechce zrušit Jihočeský kraj,“ popsal situaci ředitel krajského centra osobní dopravy Českých drah Miroslav Havel.

Dráhy tak zruší o osm spojů méně, než navrhl kraj. „Ztrátu budeme do konce trvání letošního jízdního řádu krýt z našeho rozpočtu. Půjde asi o dva miliony korun,“ uvedl Havel.

Joukl: Za tři lidi platit nebudeme

Dvacet z navržených spojů ke zrušení podle náměstka hejtmana Libora Joukla vozí maximálně tři lidi.

„To je velice neefektivní. My za ty vlaky zaplatíme částku v řádu milionů korun ročně a ony převezou tři lidi. Od 15. června letošního roku tyto spoje proto přestaneme provozovat. V případě, že je budou chtít České dráhy provozovat, tak pouze na své náklady,“ potvrdil Joukl. Kraj chce dát do spojů na železnici letos 250 milionů korun místo dříve avizovaných 275 milionů korun.

Nastane kolotoč dalších úprav?

„Je pravda, že některé ty spoje vozí dva až tři lidi. Když zrušíme večerní vlaky, kterými jezdí cestující domů z práce po odpolední směně, uvědomme si, že ti lidé už nepojedou vlakem ani odpoledne do práce. Pojedou třeba s přáteli autem, nebo si poradí jinak,“ upozornil na fakt, že by se mohl roztočit kolotoč rušení spojů Miroslav Havel.

České dráhy rozhodnutí kraje respektují. Jde o obchodní vztah.