„Zvykli jsme si s rodinou jezdit na větší nákupy autem, hlavně do hypermarketů. Vánoční dárky nakupujeme dopředu. V lednu ale pak využíváme slevy, většinou pro nákup oblečení a bot,“ přiblížil nakupování 37letý obyvatel Třebíče Jaroslav Nechvátal.

Příklad jeho rodiny ilustruje současné nákupní zvyklosti velké části rodin. Právě to může být jednou z možných příčin stagnace řady prodejen v centru města.

„Tržby na náměstí nám rapidně klesly. Obrat máme poloviční oproti předchozímu roku,“ konstatovala Marie Krausová, majitelka prodejny Time Out na Karlově náměstí. Obchod na takzvané horní straně je zaměřen na oblečení pro mladou a střední generaci.

Na pokles obratu si stěžují i v tradičním knihkupectví Brym. „Oproti loňským Vánocům je to horší,“ zhodnotila stav spolumajitelka prodejny Hana Brymová. Snaží se prý prodej podporovat pomocí slev, a to i v průběhu roku.

Nižší vánoční obrat potvrzují i v prodejně dárkového zboží Japa M na frekventované dolní straně náměstí. „Prodej jsme měli nižší, asi tak o 20 procent. Hodně věcí nám zbylo,“ přiblížila letošní vánoční sezónu Jana Mašková, vedoucí prodejny dárkového zboží Japa. Služba balení dárků prý byla nejvytíženější až tak dva dny před svátky, zatímco v předchozích letech zažívali největší nápor už týden před Štědrým dnem.

Marketům se daří

Oproti majitelům obchůdků v centru Třebíče je situace zcela jiná ve velkoprodejnách na okraji města. Nové markety si na nedostatek zákazníků i nízké tržby rozhodně nestěžují. Značkové prodejny v novém nákupním centru StopShop mezi Třebíčí a Stříteží zažily letos první vánoční sezonu. I přesto, že zatím chybí možnost meziročního srovnání, jsou vedoucí většiny z nich vesměs spokojeni:

„Naše očekávání se splnila, s prodejností jsme velice spokojeni. Na to, že jsme první obchodní dům firmy v České republice, byl obrat velice slušný,“ pochvaloval si Tomáš Bocan, vedoucí prodejny elektroniky Nay Elektrodom.

Sportovní zboží šlo na odbyt

Sezonu si pochvalují také v nové prodejně sportovního oblečení a potřeb Sportissimo. „Jsme tady sice jen od října, ale osobně jsem spokojená,“ zhodnotila poslední týdny Věra Juráňová, vedoucí směny.

Příznivé výsledky z vánočního období potvrzují například i v hypermarketu Interspar.

Příčin stagnace nebo poklesu vánočních tržeb u řady obchodníků na Karlově náměstí bude pravděpodobně několik. Jedním z výrazných faktorů je určitě otevření nového nákupního centra StopShop u jižní výpadovky z města. Řada Třebíčanů si během posledních let zvykla jezdit do nákupních center.

Kromě nového StopShopu jsou oblíbené především brněnská Olympia a Vaňkovka. Řadu zákazníků přilákal i v listopadu otevřený City Park v Jihlavě. Velkým magnetem je také Free Port u Znojma. Již známým faktorem je také změna nákupních zvyklostí, kdy čím dále více lidí používá auto. Přednost dávají lidé prostorným prodejnám s širokým sortimentem a pohodlnému parkování. O vlivu hospodářské krize na nakupování, spíše však obav z ní, lze zatím jen spekulovat.

Upadající náměstí

Subjektivním faktorem je asi celkový stav třebíčského Karlova náměstí. Pro mnohé občany přestává být tato zóna atraktivní. Nad značkovými obchůdky a speciálkami začínají převažovat řetězce nebo prodejny s laciným zbožím. V sezoně také ubylo zelinářů na tržišti.

Náměstí dnes řada Třebíčanů nehodnotí jako vyloženě příjemné místo bytu – je totiž zcela zahlcené automobily. Dopravní zácpy se naplno projevily právě v době předvánočních nákupů.

Za přežitek minulosti lze označit zasfaltovaný chodník na dolní straně nebo nemoderní sloupy veřejného osvětlení. Dodnes chybí také kašna a jiný mobiliář, který by podle urbanistů zvýraznil „pobytovou“ funkci náměstí.