Byt 2+1 bez úprav se pak reálně prodává za cenu okolo osmi set tisíc korun.
Vít Dvořák z Reality Dvořák Třebíč i Martin Běhal z Lima Real poukázali na často nadsazené ceny, které zájemci mohou číst na velkých internetových vyhledavačích.
Celkově se v současnosti trh s nemovitostmi stále příliš nehýbe. Lidé jsou vzhledem k odeznívající krizi opatrní. „Jestli se něco prodává dobře? Jakžtakž dobře se prodávají byty 2+1 ve standardním stavu, bez úprav. Špatně se prodávají velké byty a průmyslové objekty na výrobní aktivity,“ upřesnil Dvořák.
Obecně platí, že se nemovitosti lépe prodávají na jaře než v zimě, hlavně ty rekreační. „O byty bych řekl, že je zájem na zhruba stejné úrovni, lidi teď investují raději do stálého bydlení,“ zmínil spolumajitel realitky Lima Real Martin Běhal.
Prvních 20 vteřin
Pokud už někdo kupuje chatu, dává ve většině případů přednost pěknému místu blízko přírody, kde nemá v těsné blízkosti sousedy. „Což se nedá říci o chatce se zahrádkou v zahrádkářské kolonii,“ doplnil Běhal.
Podle jeho zkušeností rozhoduje o koupi prvních dvacet vteřin, kdy zájemce vstoupí dovnitř domu, bytu či rekreačního objektu. Nemovitost člověk neprodává každý den, zpravidla takovou proceduru podstupuje jednou za život.
Jak nenaletět a poznat solidní realitku? Lidé by měli dát na reference svých přátel, těch, kterým důvěřují. „Běžná výše provize je tři až pět procent z prodejní ceny. Pokud chce nějaký makléř peníze předem, je to varovný signál, že není solidní,“ upozorňuje Vít Dvořák.
Na internetu běží k problematickým realitkám živé diskuze. Určitě stojí za to přečíst si zkušenosti klientů s pražskou společností Prolux, její billboardy jsou k vidění i na Třebíčsku.
Při přijímání nemovitosti k prodeji do nabídky realitní kanceláře je mimořádně důležitá a citlivá otázka stanovení nabídkové ceny dané nemovitosti. Nutno říci, že většina prodávajících má představu, že jeho nemovitost lze prodat za vyšší cenu, než je dle názoru realitních makléřů reálné. Jsou realitní kanceláře, které přistoupí na jakoukoli cenu, kterou klient požaduje (když se jim nepodaří klienta přesvědčit o nereálnosti jím udávané ceny). A to hlavně z toho důvodu, aby získaly další nemovitost do své nabídky i za situace, kdy je makléř přesvědčen, že za danou neúměrně vysokou cenu se pravděpodobnost prodeje blíží nule.
Řada realitních kanceláří na přehnaně vysokou cenu požadovanou klientem nepřistoupí, neboť za takovou cenu považují nemovitost za neprodejnou. Představa mnoha prodávajících, že nejdříve zkusí nabízet za vyšší cenu a když se zájemce nenajde, pak cenu sníží, je velmi ošidná. Potenciální zájemci, kteří v určité lokalitě hledají takovou nemovitost po určitou dobu, pokles ceny zaregistrují a část z nich to považuje za varovný signál. O nemovitost ztratí zájem.
Zdroj: Asociace realitních kanceláří České republiky