Oproti začátku roku 2009 mají obchodníci tržby menší až o několik desítek procent. Lidé jsou prý ve své volbě, za co své peníze utratí, opatrnější.

„Tržba nám teď klesla dost. Přes Vánoce a po nich se to dalo, ale teď je to bída. Ani na zimní výprodeje se nikdo moc nechytá,“ popsala prodavačka Tereza z jednoho obchodu v jihlavském obchodně­zábavním centru City Park.

Každá koruna dobrá

Podle ní však lidé do obchodu chodí, ale nad tím, co si koupí, více přemítají. „Jsou opatrnější, někteří už šetří na dovolené,“ dodala prodavačka.

„Je jasné, že teď nakupuji to nejnutnější. Blíží se dovolená, tak chci nějakou tu korunu našetřit. Všechny věci jsem se snažila nakoupit těsně po Vánocích, kdy byly slevy největší,“ vyjádřila se Martina Novotná, která je na mateřské dovolené.

Pro některé zákazníky byl dříve řešením splátkový kalendář. I s tím jsou už ale více opatrní.

„Minulý rok jsem si vzal na splátky televizi, ale letos si peníze radši našetřím a pak si dobře rozmyslím, co si koupím. Hrozí, že přijdu o práci, a v době krize nevím, jestli si najdu rychle novou,“ popsal Jakub Tomáš.

Slevy padesát procent? Nefungují

Že na spotřebitele nefungují ani padesátiprocentní slevy, potvrdila i prodavačka Linda z obchůdku s oděvy v jihlavském City Parku. „Když jsme měli po Vánocích slevy padesát procent, byla to síla. Lidé nakupovali jak diví. Před týdnem jsme slevy nasadili znovu, ale žádná velká lavina se nespustila. Lidé už jsou prostě asi slevami přehlcení,“ zmínila prodavačka Linda.

Ani obchod se spodním prádlem na tom není o moc lépe. „Tržby máme skutečně o několik desítek procent menší. Snad se situace časem zlepší. Teď je to ale bída,“ postěžovala si prodavačka na současnou šetrnost obyvatel vyvolanou krizí.