VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Nafta je historicky nejdražší

Třebíčsko - Kam až poletí ceny pohonných hmot? Překročí hranici čtyřiceti korun za litr? Vyplatí se ještě vůbec kupovat auto na naftu, když je teď Diesel dražší než Natural 95? To jsou otázky, které v současnosti napadají každého, kdo vlastní auto a čas od času musí zamířit na benzinovou pumpu.

18.11.2011 1
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: David Taneček

„Nafta během úterý pokořila svůj rekord z května 2008, kdy dosáhla maxima 35 korun za litr. Nyní stojí v průměru o 20 haléřů více než tehdy, je teď dražší od 20 až 40 haléřů než benzín a půjde ještě nahoru. Tak o 50 haléřů až korunu,” konstatoval analytik společnosti Petrolmedia Michal Roškanin.

Zatím si nemyslí, že by v dohledné době mohla na stojanech u benzinek v políčku cena za litr svítit magická čtyřicítka: „Nelze to vyloučit, ale to by musela cena ropy vyšplhat na 150 dolarů za barel. Zatím tomu moc nevěřím.” Nejdražší benzín a naftu v současnosti kupují řidiči na jižní Moravě, nejlevnější pak v jižních Čechách. Nejlevnější benzinky na Vysočině jsou Tank Ono v Jihlavě a Ahold v Havlíčkově Brodě.

Analytik Roškanin se domnívá, že se i přes vyšší cenu nafty dieselový motor stále vyplatí: „Tady je potřeba vzít v úvahu fakt, že nafťák má účinnost 40 procent, benziňák jen 30 procent. Naftový motor má nižší spotřebu, a tak se stále při mírně vyšší ceně nafty než benzínu vyplatí.”

Cena nafty jízdné nezdraží

Na druhou strany by podle jeho slov měla být v delším časovém horizontu cena nafty v Evropské unii uměle zvýšená prostřednictvím vyšší spotřební daně. V současnosti je spotřební daň u nás u benzínu o dvě koruny vyšší než u nafty. Unie ale chce, aby se právě kvůli vyššímu obsahu energie v litru nafty spotřební daň zvýšila nad daň placenou u benzínu.

Vysoké ceny pohonných hmot zatím nejsou důvodem ke zdražení jízdného v autobusech společnosti TRADOBus, která zajišťuje většinu hromadné dopravy na Třebíčsku. Pokud jízdenky podraží, bude to kvůli zvyšování daně z přidané hodnoty. Podle slov ředitele společnosti Milana Dygrýna v současnosti probíhají jednání s úředníky krajského úřadu a obcí. Kdy a o kolik vzroste jízdné, zatím nebyl schopen říct.

Řidiči kamionů mají jasno: v Česku se nevyplácí tankovat. Do obrovských nádrží berou stovky litrů nafty v zahraničí. „Jezdím pro společnost Cross Speed, která má přes tři stovky kamionů. Naftu beru zásadně v zahraničí,” zmínil Rostislav Pešl z Moravských Budějovic.

Naftu do kamionu? V zahraničí

Měsíčně najezdí i 14 tisíc kilometrů. „Máme karty, na které bereme naftu u konkrétních pump. Každý týden nám šéf napíše, kde máme v zahraničí brát. Nejlíp s cenami jsou na tom - pro nás s kartou - na Slovensku, ve Španělsku a ve státech Beneluxu. V Česku naftu neberem,” říká Pešl.

V okolí je nejlevnější Polsko

Podle analytika Roškanina se běžnému řidiči, který nemá v ruce podobnou slevovou kartu, z okolních států vyplatí tankovat jen v Polsku.

„Podle průměrných cen nyní rakouské čerpací stanice neprodávají levnější pohonné hmoty než ty české. Vyplývá to z údajů, které sbírá Evropská unie. Ještě dražší, než v Rakousku, jsou benzín a nafta v Německu. Na Slovensku je pak ve srovnání s Českou republikou levnější nafta. Levnější asi o tři koruny na litr jsou pohonné hmoty v Polsku, kam se jako do jediné země v okolí vyplatí pro palivo ujet několik kilometrů za hranice,” myslí si.

Tam ale konkrétně řidič kamionu Rostislav Pešl netankuje rád. „V Polsku mají moc přimíchávaných složek v bionaftě, strašně to zanáší palivový filtr.”
Současné vysoké ceny pohonných hmot jsou mimo jiné odvislé od pohybů na rotterdamské burze. Ve Spojených státech amerických je s nadcházející zimou velký zájem o topné oleje a s nimi se zvyšuje taky cena nafty, která se vyrábí v rafinériích ze stejné ropné frakce. Velkou roli rovněž sehrály nepokoje v arabských zemích, které jsou velkými producenty ropy.

„U nás s cenou pohonných hmot cloumá taky fakt, že oproti například roku 2008 je o korunu vyšší spotřební daň, o procento vyšší DPH a je i vyšší podíl přimíchávání biopaliv do pohonných hmot. Distribuční marže jsou u benzínu tradičně vyšší než u nafty. U benzínu jsou však mírně nadprůměrné a u nafty velice nízké a pod dlouhodobým průměrem - s tím, jak se čerpací stanice snaží bojovat o zákazníka v situaci rostoucích nákupních cen nafty,” doplnil Roškanin.

Ceny PHM 16. 11.

Třebíč, Shell
N95 - 35,90 Kč/l
D - 36,50 Kč/l

Moravské Budějovice, Benzina
N95 - 35,80 Kč/l
D - 36,50 Kč/l

Náměšť n. Osl. , Benzina
N95 - 35,40 Kč/l
D - 35,80 Kč/l

Jihlava, Tank Ono
N95 - 32,50 Kč/l
D - 33,90 Kč/l

Havlíčkův Brod, Ahold
N95 - 33,30 Kč/l
D - 33,20 Kč/l

republikový průměr
N95 - 34,83 Kč/l
D - 35,20 Kč/l
(N - Natural 95, D - Diesel)

Autor: Hana Jakubcová

18.11.2011 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pavel Kováčik.

Výsledek voleb hodnotím velmi špatně, reagoval lídr komunistů na Vysočině

Pálovice.
6

V odlehlých vsích zvítězil Okamura. Moc jiných politiků se tam nehrnulo

Je to úžasný výsledek, který jsme na Vysočině nečekali, říká nová poslankyně ANO

Náměšť nad Oslavou – Do Sněmovny se dostala za hnutí ANO na Vysočině také Monika Oborná, osmadvacetiletá projektová manažerka v zemědělství z Náměště nad Oslavou. Kraj tak má nyní čtyři poslance oproti dřívějším dvěma. Hnutí Andreje Babiše tu získalo 28,63 procent hlasů a převálcovalo dříve dominantní sociální demokracii.

Hodnocení voleb: Zklamání i naděje politiků

Vysočina - Politici a odborníci z Kraje Vysočina komentují výsledky voleb

Lídr TOP 09 na Vysočině se obává ztráty demokracie

Vysočina - Strana TOP 09 se do poslanecké sněmovny dostala takříkajíc s odřenýma ušima.

AKTUALIZOVÁNO

ONLINE: Volby skončily. ANO vítězí i na Vysočině

Vysočina - Volby do Poslanecké sněmovny ČR skončily. Vysočina už není oranžová. Zmodrala a ovládlo ji podobně jako jiné kraje hnutí ANO.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení