Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Firmě se daří, máme investice mimo jiné v Austrálii

Třebíč - Končíme s výrobou autobusů - to nedávno ohlásila firma Tedom. Pro mnohé překvapivá zpráva vyvolala různé otazníky. Generální ředitel holdingu Tedom Josef Jeleček ale v ukončení jednoho segmentu podnikání katastrofu nespatřuje.

29.1.2012 3
SDÍLEJ:

Josef Jeleček.Foto: DENÍK/ Michaela Hasíková

Autobusy v Třebíči končí, co bude dál?

K poslednímu prosinci loňského roku skončila výroba autobusů v Třebíči, několik posledních kusů se dodělávalo ještě v lednu. V montážním závodu už se nyní vyrábějí kogenerační jednotky. Od počátku jsme třebíčský závod zamýšleli jako univerzální stavbu, takže nebyl vůbec problém odstartovat tu výrobu kogeneračních jednotek. V kancelářích v Třebíči je dokonce víc lidí než dřív, stěhují se sem obchodníci z Výčap. Od 1. ledna je tady o pětadvacet lidí víc. V hale je nějakých pětatřicet lidí. Žádné dramatické propouštění se nekonalo, protože se už delší dobu pomalu snižoval stav těch zaměstnanců, kteří dělali na autobusech. Autobusy tvořily ve svých nejlepších letech dvacet procent našeho celkového objemu výroby, ke konci pak už jen asi pět.

Proč myslíte, že se třebíčské autobusy na stlačený plyn neprosadily? Bylo to tím, že je krize a města šetří?

Na začátku jsme rostli dobře, byli jsme spokojeni. Počátkem roku 2009 však přišla krize, trhy začaly padat, a to nejen nám, ale i konkurentům. Protože jsme byli nejmenší a nejmíň zavedení, postihlo nás to nejvíc. Mysleli jsme, že krize přejde a budeme se opět rozvíjet, ale nepodařilo se to. Krize postupuje dál. Vidíme, že Evropa je předlužená, městské rozpočty jsou čím dál méně ochotny platit za obnovu, budou mít i jiné problémy, především budou vracet dluhy. Do budoucna by to pro nás nebyl jednoduchý byznys, ten boj by byl velmi tvrdý. Slyšíme, že i konkurenti zavírají některé závody. Všichni to máme obtížné.

Stanice CNG zůstane v Třebíči zachována?

Ano, naše stanice na tankování stlačeného zemního plynu bude normálně fungovat dál. Odběr se dokonce zvyšuje: Sami rozšiřujeme firemní flotilu vozidel na CNG a lidé si tato auta kupují ve stále větší míře. Vzhledem k rostoucímu zájmu o tankování zemního plynu doplníme ještě letos CNG stanici o další zásobník za zhruba 250 tisíc korun, čímž zlepšíme komfort a rychlost tankování.

Když to tedy nasčítáme, kolik autobusů na CNG se v Třebíči vyrobilo a kde všude jezdí?

Pod značkou TEDOM jsme vyrobili okolo dvou set vozidel, které jsme prodali především do Bulharska, u nás hodně na Liberecko, desítky jich jsou ale i v Košicích a v Bratislavě. Osmdesát pět autobusů jezdí v Římě, ovšem pod jinou značkou, protože jsme v krizi vzali zakázku pro italskou značku BredaMenarini. Autobusy mají jejich italský design, ale jsou kompletně vyrobeny v Třebíči.

Kam se teď ubírá firma Tedom? Kde je její těžiště a v čem se jí nejvíc daří?

Naší budoucností je jednoznačně výroba kogeneračních jednotek. To je byznys, který jsme rozjeli celosvětově, máme vybraná teritoria, kde se nám daří velmi dobře. Hovořím o Rusku, východní Asii, Evropě či Austrálii. Stejně dobře se daří energetice, kde máme společnou firmu se skupinou ČEZ. V ČEZ Energo, v níž vlastníme významný podíl, investujeme do nových energetických zdrojů. Kromě toho máme i své vlastní investice, jako třeba energocentrum na letišti v australském Sydney, které bude sloužit pro dodávky elektřiny a chladu. Výstavba energocentra bude dokončena v letošním roce, ale pro nás je důležité, že ho pak budeme i provozovat.

V Česku máte závody kde?

Do Třebíče jsme přestěhovali aktivity, které se týkají obchodu a výroby kogeneračních jednotek, dělá tu přes sto lidí. Ve Výčapech zůstává elektrovýroba a servis kogeneračních jednotek, je tam i sídlo společnosti ČEZ Energo. V Hořovicích je další výroba kogeneračních jednotek se sto padesáti zaměstnanci, v Jablonci nad Nisou pak výroba spalovacích motorů i zde pracuje asi sto lidí. Celkově máme okolo pěti set zaměstnanců, roční obrat přes dvě miliardy korun, zisk nám roste. Prý jsme jednou ze dvou firem se sídlem na Třebíčsku, které jsou zařazeny pod „finanční superúřad“ v Praze nevím jestli je to dobrá nebo špatná zpráva, ovšem s třebíčským finančním úřadem v poslední době vedeme i soudní spor, takže uvidíme.

Budete přijímat další zaměstnance?

Budeme ještě tři, čtyři dělníky v Třebíči propouštět, ale vzápětí chceme nabírat jazykově vybavené obchodníky. Tato pulzace pracovních míst je normální.

Objasněte podrobněji, co obnáší vaše spolupráce s ČEZem.

ČEZ se rozhodl, že vstoupí na pole decentrální kombinované výroby elektřiny a tepla a hledal partnera, který už se v tomto segmentu podnikání dobře orientuje. Spolupráce funguje tak, že společně hledáme projekty pro provozování kogeneračních jednotek. Tyto jednotky pak mohou fungovat např. ve chvíli, kdy je v síti zvýšená potřeba elektřiny, a naopak umí odstavit v době, kdy je jí přebytek, třeba kvůli solárním elektrárnám. Je to pružný, dobře regulovatelný zdroj. V Česku provozujeme v rámci ČEZ Energo taková zařízení například ve Svitavách, v Příboru, ve Zruči nad Sázavou, ve Světlé nad Sázavou, v Sušici, Ivančicích a na dalších asi dvaceti místech. Všechna tato pracoviště jsou napojena na centrální dispečink, který je řídí podle potřeby elektřiny na trhu s ohledem na potřebu tepla v místě instalace kogenerační jednotky.

Firma Tedom taky na šestnácti místech v republice vyrábí elektřinu ze skládkového plynu. Kde především?

Největší skládka, kde působíme, je v Praze v Chabrech a v Ďáblicích. Chaberská skládka už je uzavřená, je propojena s ďáblickou skládkou, odkud je skládkový plyn veden do kogenerační teplárny v Letňanech, ze které dodáváme teplo do letňanského sídliště a elektřinu prodáváme do sítě. Je to výborný projekt, který provozujeme už od roku 2000. Skládkový plyn ale pomalu končí, skládky se nerozšiřují, dává se přednost třídění a spalování odpadu. Tyto naše projekty jsou proto časově omezené.

Autor: Hana Jakubcová

29.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.

Mladíci Horácké Slavie pelhřimovské Medvědy vůbec nešetřili

Osm politiků z Kraje Vysočina se účastnilo netradiční předvolební debaty Deníku
49

Jak odpovídali politici ve vysočinském Deník-Busu

Politika není kamenolom, aby ji museli dělat jen muži, říká jednička Zelených

Vysočina - Jedinou květinou mezi trny na Vysočině je jednička kandidátky Zelených Veronika Hana Konvalinková.

Lipník zvítězil už popáté v řadě

Třebíčsko – Boj o špici se vyrovnal. Vedoucí Třebelovice prohrály v Chlístově a jejich náskok na čele tabulky okresního přeboru se po 11. kole ztenčil na bod. Ten na lídra chybí Přibyslavicím, které uspěly na hřišti fotbalistů rezervy Jemnicka. Nejlepší formu má v současné době Lipník, který naplno bodoval už pětkrát v řadě a posunul se na čtvrté místo.

OD SOUSEDŮ: Na tahu Jihlava - Havlíčkův Brod se zranilo čtrnáct lidí

Vysočina - Hlavní silniční tah z Havlíčkova Brodu do Jihlavy se stal v pondělí kritickým místem. Během jediného dne tam došlo ke dvěma vážným dopravním nehodám. Zranilo se při nich 14 lidí.

Radek Koten (SPD): Jako jediná strana prosazujeme přímou demokracii

Vysočina /ROZHOVOR/ – Lídrem vysočinské kandidátky SPD (Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura) je v nadcházejících volbách do Poslanecké sněmovny Radek Koten. „Proč by nás měli lidé volit? Protože my máme odvahu říkat pravdu. Pojmenováváme věci tak, jak jsou. Neschováváme problémy za rádoby korektní slovíčka,“ říká politik z Vojnova Městce na Žďársku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení