Jejich úkolem je detekovat radioaktivní materiály v projíždějících nákladních a osobních automobilech. Podobné přístroje firma v současné době instaluje například na Letišti Václava Havla v Praze.

„Naše systémy na monitoring radioaktivity v pevných nebo kapalných látkách i v ovzduší najdete po celém světě. Spolupráce s partnerem v Saúdské Arábii je pro nás o to cennější, že jsme kromě prokázání našich kompetencí museli získat i jejich důvěru. Je velmi složité dostat se na tamní trh. S výzkumným ústavem spolupracujeme od roku 2013 a za tu dobu jsme jim dodali patnáct monitorovacích bran, vybavili specializované laboratoře a dodali zařízení na detekci a měření záření,“ říká předseda představenstva společnosti Martin Pazúr.

Přitom důvěra saúdského partnera není to jediné, s čím se čeští inženýři museli popasovat. „Musíte se přizpůsobit extrémnímu horku i všudypřítomnému poletujícímu pouštnímu písku, kvůli němuž musejí být kryty zařízení absolutně těsné. Také pracovní režim je zde jiný, dny pracovního volna mají ve čtvrtek a v pátek, náš víkend je pro ně běžným pracovním dnem,“ popisuje ředitelka marketingu Larisa Dubská.

Muž je silnější postavy, měl na sobě oblečené tmavé oblečení, na mikině měl v oblasti hrudníku písmena světlé barvy a na uších měl nasazená velká tmavá sluchátka.
Policisté hledají hlučného muže s velkými sluchátky. Byl agresivní

Nuvia už také několik let školí saúdské odborníky z různých vědních oblastí ze základů jaderných oborů a radiační ochrany. „Poslední třítýdenní školení proběhlo letos v létě, kdy kromě odborných přednášek rijádští výzkumníci navštívili i vývojová a výrobní pracoviště, například ÚJV v Řeži, naše prostory pro vývoj a výrobu scintilačních detektorů v Kralupech nad Vltavou, Jadernou elektrárnu Temelín a další,“ dodává Larisa Dubská.

Portálové brány od firmy Nuvia na zjištění potenciálně radioaktivního materiálu fungují i na prozaičtějších místech, než jsou jaderná pracoviště. „Naše portály používají komunální služby při svozu odpadu, slévárny či šrotiště. Mobilní portály zase slouží jednotkám integrovaného záchranného systému, které během chvíle poskládají funkční bránu tam, kde je podezření na pohyb radioaktivního materiálu,“ zmínil Martin Pazúr. Třebíčskou technologii pro detekci radioaktivity v nákladních automobilech používají například italská města Řím, Narni a další.