Lidé jsou však nyní při nákupu elektroniky obezřetnější než v minulosti. „Gramotnost spotřebitelů se v posledních letech výrazně zvýšila. Podařilo se překonat dobu, kdy byl po elektronice hlad, a to v podstatě po jakkoli kvalitní. Kupovalo se zkrátka všechno," zamýšlel se zástupce ředitele České obchodní inspekce pro Vysočinu Karel Havlíček.

Podobný posun zaznamenali také sami prodejci elektra. „Zájem lidí je různý i v závislosti na typu výrobku. Když jde o vysavač nebo rychlovarnou konvici, málokdo si ji nechá vyzkoušet přímo na prodejně. Pochopitelně u dražších výrobků, jako jsou například fotoaparáty, to zákazníci vyžadují. Zároveň se tak chtějí dovědět, jak výrobek ovládat a používat," řekla Jitka Pelikánová z třebíčského Elektra Spáčil.

Požadavky by měly být jasné předem

Před samotným nákupem bychom si měli ujasnit základní parametry, které by měl náš budoucí výrobek splňovat. „Když požaduji, aby televizor nebo monitor počítače měl určité rozlišení, tak jej musím nalézt v přiloženém návodu k výrobku. Nelze po nákupu požadovat nápravu něčeho, co výrobek nikdy nenabízel," upozornil Havlíček. „Přiložený návod musí být pochopitelně český a také spotřebiteli srozumitelný," poznamenal.

Přesto dochází v řadě případů k zakoupení něčeho, co se obdarovanému příliš nehodí. „Zvlášť o Vánocích je to velmi častý jev. Ve většině takových případů se nám ale podaří se zákazníkem dohodnout na výměně dosud nerozbaleného výrobku za některý jiný nebo na vrácení peněz," ubezpečila Jitka Pelikánová.

Paragon je dobré pečlivě uschovat

Obchodní inspekce ale přesto vybízí k opatrnosti a pečlivosti. „Prodávající nemůže zamítnout reklamaci pouze z důvodu nepředložení dokladu o zaplacení nebo záručního listu. Je ale vhodné si oba doklady uschovat, spotřebitel se tak jistě vyhne zbytečným komplikacím," řekl Havlíček s tím, že ani obal výrobku není radno vždy zahazovat.

„Obaly některých výrobků jsou označeny přímo jako jeho součást. V tom případě je nutné obal uschovat pro případ, že budeme chtít výrobek v záruční lhůtě vrátit," doplnil Havlíček.

V případě, že si zakoupíte nekvalitní výrobek, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci. „Pokud mají spotřebitelé pochybnosti, mohou nás požádat o ověření, zda byly splněny zákonné podmínky pro uvedení výrobku na trh nebo zda prodávající postupoval správně v dodržení lhůty pro vyřízení reklamačního nároku," vylíčil Havlíček.

Jiné je to u soudních sporů. „Reklamační řízení je občan᠆sko-právní spor, ve kterém jedna strana tvrdí, že výrobek je nekvalitní, a druhá, že poškození způsobil spotřebitel sám. V takovém případě může rozhodnout pouze soud," dodal.

V obchodech bývá už v těchto dnech rušněji než v jiných měsících. „Bývá to tak tradičně před svátky. Havní nápor ale očekáváme během následujících dní," doplnila Pelikánová.

KAMIL ČERNÝ