„Do zaměstnání dojíždím do Nového Města na Moravě. Zhruba poslední rok a půl jsem k přesunu používal osobní vůz, ale protože cena benzinu je taková, jaká je, od března jezdím autobusem. Jen dneska mám vyřizování po úřadech, tak jedu vozem," řekl včera u čerpací stanice v Jihlavské ulici Štěpán Procházka ze Žďáru nad Sázavou. „Frekvence spojů mezi Žďárem a Městem je dobrá. A hlavně jsem nějakou tu korunu z měsíčního rodinného rozpočtu ušetřil," podotkl třiatřicetiletý muž.

Nižší poptávku po pohonných hmotách ze strany motoristů zaznamenali i u čerpacích stanic. Například u ÖMV v Hamrech nad Sázavou.

„To, že lidé šetří, se projevuje i třeba v tom, že tankují méně litrů než dříve. Navíc se tolik neprodává ani další zboží, které tu také máme," sdělila žena z obsluhy pumpy, která si nepřála uvést své jméno.

„Po městě už vůbec autem nejezdím, tedy samozřejmě až na výjimky. Například když vezu mámu k lékaři v budově polikliniky nebo když jako dnes potřebuji zajet upravit otcův hrob na hřbitov na Zelené hoře," konstatoval včera další z dotazovaných, Pavel Veselý ze Žďáru. „Benzin pak beru u levnějších pump," připustil dále čtyřicetiletý muž.

Podobně hovořila i Lenka Špačková z Nového Města na Moravě. Ta řekla, že současné ceny benzinu jsou nehorázné, a že se snaží za volant usedat méně, a tím snižovat spotřebu. Podle svých slov se už s manželem bavili o výhodách a nevýhodách automobilu poháněného stlačeným zemním plynem.

„Rády jezdíme s kamarádkou po nákupech do Brna do velkých center. Dříve určitě jednou měsíčně, letos jsme tam ale byly doteď jen jednou," řekla pro Deník Lenka Špačková.

Podle Františka Krále si za poslední roky mnoho z nás zvyklo na luxus individuální automobilové dopravy.

„Nejsem výjimkou," přiznal Král. „To, co dáváme aktuálně za litr benzinu, už považuji za hodně drsné. Bez auta se ale jako drobný živnostník rozhodně neobejdu, takže mi nezbývá nic jiného, než si na ceny tak akorát postěžovat a platit dál," dodal František Král.

Zisk klesá rovněž největšímu provozovateli tuzemských čerpacích stanic Benzina. Podle jednatele společnosti Martina Durčáka má výrazně negativní vliv na hospodaření benzinky zejména snížení tuzemské spotřeby pohonných hmot.

„Co se týká čerpací stanice Unicorn-Oil, podle mého názoru k nám jezdí pro pohonné hmoty stále stejný počet řidičů. A ani bych neřekla, že by tankovali méně," poznamenala naopak oslovená pumpařka ve žďárské ulici Santiniho. Natural 95 tam byl včera k dostání za 36,90 korun za litr, stejné množství nafty se prodávalo o desetník levněji.

Spotřeba benzinu v Česku klesá pravidelně již od roku 2005, i díky obměně vozového parku na dieselové motory a také novými benzinovými auty s nižší spotřebou.

„Letos budou mít na výdaje domácností také vliv vyšší ceny energií, potravin a podobně. Proto se dá očekávat další snížení výdajů za benzinová paliva," nechal se slyšet Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. U benzinu by se pokles spotřeby mohl pohybovat kolem osmi procent, u nafty o tři až pět procent.

Jak to bude s cenou pohonných hmot vypadat? Podle vyjádření analytika Petra Čermáka ze společnosti Colosseum ceny benzinu a nafty na burze v Rotterdamu klesly, ale snížení cen u pump zabránil růst distribučních marží. „V následujících dnech bychom se u našich čerpacích stanic již mohli dočkat zlevnění pohonných hmot," předpokládá Petr Čermák. Zároveň doplnil, že o něco výraznější pokles u cen by mohl být zaznamenán v případě benzinu.