Jihomoravští odboráři proto v pátek vyhlásili stávkovou pohotovost. „Od většiny zaměstnavatelů mám informace, že nevyplatí řidičům peníze, které jim zajišťuje nařízení vlády. Pokud je někteří vyplatí teď, nemají žádné záruky, že na vyšší platy budou mít i další měsíce. Záležitost by měl řešit kraj," poukázal jihomoravský šéf dopravních odborů Libor Weinstein.

Nynější plat řidiče na jihu Moravy je zhruba 23 tisíc hrubého. Řidiči odpracují často i 300 hodin za měsíc, spoustu času tráví čekáním na další spoj. Nařízení vlády zajišťuje hodinovou mzdu 98,10 Kč namísto 71,60 Kč. Problémy s garantováním platů má jen jih Moravy a Ústecký kraj.

Odboráři mají na pondělí domluvenou schůzku s hejtmanem Bohumilem Šimkem. „Doufáme, že si promluví s náměstkem pro dopravu Hanákem, který je podle mě největší brzda jednání na jižní Moravě," uvedl Weinstein.
Zástupce kraje informace o stávkové pohotovosti překvapila. „S dopravci ale máme uzavřené smlouvy, takže předpokládám, že je budou plnit a dopravu zajistí," vzkázal Hanák.

Například břeclavská společnost Bors, která zajišťuje dopravu i v okolí Brna, zatím řidičům vyplatila zvýšené mzdy ze svého. „Dlouhodobě ale nejsme schopní zvýšené mzdy vyplácet. Jde o dva miliony korun měsíčně navíc. Na řešení čekáme my i řidiči. Uplynulo půl roku a kraj zatím nenašel způsob, jak peníze řidičům zajistit," uvedl generální ředitel břeclavské dopravní společnosti Bors František Zugar.

Namísto dosavadních dvaceti tisíc korun by si řidiči autobusů na jihu Moravy mohli vydělat o několik tisícovek víc. Lepší plat a méně odpracovaných hodin jim alespoň „na papíře" zajistilo loňské nařízení vlády. Kraj ale opakovaně poukazoval na to, že do uzavřených smluv nemůže vstupovat. „Antimonopolní úřad nám naznačil, že případná změna smluv by byla v rozporu se zákonem," řekla před časem mluvčí Jihomoravského kraje Monika Brindzáková.

Nyní náměstek pro dopravu Roman Hanák naznačil tři možné varianty řešení. „První možnost je, že vláda poskytne peníze přímo dopravcům. Nebo stát pošle peníze dopravcům prostřednictvím krajů spolu s metodikou, jak peníze rozdělit. Třetí možností je, že by kraje kompenzovaly dopravcům zvýšené náklady pouze z vlastního rozpočtu," vyjmenoval Hanák.

Dodal, že Jihomoravský kraj se připravuje na všechny tři varianty tak, aby se nedostal do rozporu se zákonem o veřejných zakázkách. Kraj má v rozpočtu rezervu 150 milionů korun a s případnou účastí počítají také města.
Řidiči hrozili nedávno stávkou ve Znojmě, kde odboráři nakonec docílili podpisu kolektivní smlouvy u Znojemské dopravní společnosti Psota.