V boji o přízeň cestující veřejnosti a obchodních parterů je velmi silným rivalem narůstající automobilová nákladní doprava i autobusové linky.

„Nemůže být ani řeči o tom, že České dráhy mají monopol, protože v řadě krajů provozují železniční dopravu privátní dopravci. Kraje se řídí desetiletými smlouvami o provozování železniční dopravy. Pro kraj Vysočina je možné, že by se tu mohl objevit nový privátní dopravce, ale nemám o tom zatím z kraje ani odjinud žádné informace,“ přiblížila reportérovi Deníku ředitelka krajského centra osobní dopravy Českých drah Lenka Horáková.

Podle náměstka hejtmana pro dopravu Libora Joukla v kraji Vysočina působí kromě Českých drah pouze Jindřichohradecké místní dráhy, provozující v regionu úzkokolejnou trať.

Náměstek Joukl potvrdil, že kraj bude dlouhodobě podporovat železnici. „V příštím roce by mělo v kraji jezdit 17 vozů Stadler, potom deset souprav Regionova a pak devět modernizovaných patrových vlaků. Na konci roku 2012 by měly všechny vozy být nízkopodlažní, aby mohli železnici využívat bez omezení tělesně postižení,“ upřesnil Libor Joukl.

„V polovině příštího roku uvedeme do provozu první vozidlo Stadler RS1. Jsou to švýcarské motorové vozy. Dají se spojovat, ale jezdit budou hlavně samostatně,“ popsala jedno z chystaných vylepšení Lenka Horáková.

Kraj se snaží pomoci železniční dopravě modernizací jednotlivých nádraží. „Na revitalizaci nádraží se nepodílíme penězi, ale chceme pomoci v rámci regionálních operačních programů. Pomůžeme také jednáními s vedením Českých drah i s ministerstvem dopravy,“ upřesnil Joukl.

Příští rok by měla začít v Jihlavě revitalizace městského vlakového nádraží s přestavbou kolejiště za 850 milionů korun. České dráhy v kraji Vysočina zatím nemají konkurenci. Například na severu Čech jezdí přes hranice do Polska vlaky tuzemské dopravní společnosti Viamont. Po zavedení vlastní autobusové dopravy v tuzemsku chystá invazi na železniční koleje britská firma Arriva.