Přistávací plocha se hemžila ultralighty, přistálo tu i jedno dvoumístné motorové rogallo, pilotované Michalem Seifertem z Prahy.

„Jak dlouho mi trval z hlavního města do Třebíče? Asi tak hodinu a půl,“ uvedl Seifert. On sám se závodním létáním začíná, v Polsku by se rád umístil v první dvacítce. Kategorie jsou čtyři: jednomístný, dvoumístný motorový ultralight, jednomístné a dvoumístné motorové rogallo. Konkurence je poměrně silná, mezi špičku patří hlavně Angličani, létají Němci, Francouzi nebo třeba Švédové.

Počasí v sobotu nebylo pro tento typ létání úplně ideální. Vítr se na některých místech Česka honil s přeháňkami. Zřejmě z tohoto důvodu do Třebíče nakonec nepřiletěl na svém rogalle jeden velmi úspěšný Čech. Jmenuje se Jan Böhm a na kontě má přelet ve zmíněném stroji přes osmitisícovou Annapurnu.

„On je úžasný člověk. Naprosto nenápadný a skromný vzhledem k tomu, co dokázal,“ podotkl Michal Seifert, jenž na motorovém rogalle létá z jednoduchého důvodu: „Před lety jsem viděl dokument o Honzovi Böhmovi, fakt mě to nadchlo, a tak jsem s tím začal také. Na podobný čin, jako on, nepomýšlím. Je to nad mé finanční možnosti,“ popsal svou situaci.

Na motorovém rogalle se ovšem dělají i jiné kousky. Třeba cesta z Jižní Ameriky do Jižní Afriky, to celé za jeden rok. Tedy takové putování napříč světem, různými klimatickými podmínkami i kulturami, co se týče poměrů na jednotlivých letištích.

Seifert v Třebíči uskutečnil několik tréninkových letů se svou navigátorkou. Nastoupal do výšky 800 metrů nad mořem, kde bylo ten den okolo 15 stupňů Celsia. Pilot tedy musí mít ve své výbavě zateplenou nepromokavou kombinézu, helmu a teplé rukavice. Seifertův závodní stroj váží 217 kilogramů, se svou navigátorkou musí splňovat váhové limity.

Eroplán si vyrobil s pomocí přátel z jednotlivých komponentů. „Tak třeba samotné křídlo je z Ukrajiny, tam se totiž dělají překvapivě dobrá, řekl bych špičková, stojí okolo dvou set tisíc korun,“ objasnil. Hodně prvků je z duralu. Nádrž pojme čtyřicet litrů benzínu, vydrží na čtyři hodiny letu.

I samotní Třebíčští mají své želízko v ohni. V disciplině dvoumístný ultralight bude soutěžit místní Ondřej Šilhán. Šestadvacetiletý rodák z Třebíče letos doma aspiruje na titul mistra České republiky.

Česká republika je jednoznačně velmoc ve výrobě ultra lehkých letadel. Například ve USA se létá z osmdesáti procent na strojích české výroby.