„Češi obecně ještě nemají vžitá pravidla spojená s přecházením vozovky, ten zákon není v platnosti příliš dlouho, a v povědomí lidí je mnoho nejasností i starých návyků,“ zdůraznil vedoucí třebíčského dopravního inspektorátu Petr Dobeš.


Řidiči podle jeho názoru jezdí uvnitř měst příliš rychle a málo předvídají.
Jednou z chyb, které se často dopouštějí chodci, je ta, že bez rozmyslu kdykoli vstupují na přechod.


Na zebru nelze vkročit kdykoli


„Byť se vlastně jedná o pomyslný chodník, není možné na něj vkročit, ať se děje, co se děje. Vždycky přijíždějící řidič musí vědět o mém úmyslu, že chci přejít. To znamená, že na něj pohlédnu, případně pokynu rukou,“ říká Dobeš.


Existují tři jasné situace, kdy chodec nemá na přechodu přednost. Nesmí vkročit do vozovky bezprostředně před blížícím se vozidlem. Absolutní přednost mají houkající vozy záchranky, hasičů či policie. Ve velkých městech pak nesmí vstoupit na přechod, který vede přes koleje přijíždějící tramvaje.


Konkrétní situace: Šofér v Třebíči míří od Jihlavy po frekventované Bráfově třídě a u divadla hodlá odbočit doprava do ulice Sokolské. V tu chvíli mu po zebře těsně za křižovatkou do cesty vstoupí skupinka chodců, kteří se ani neohlédnou, automaticky pokračují v chůzi z chodníku přes silnici. Řidič dupne na brzdy a rozčiluje se. Chodci na něj živě gestikulují neslušné posunky. Kdo udělal chybu?


„Já tvrdím, že obojí. Řidič sice musí ze zákona při odbočení dát přednost lidem na přechodu za křižovatkou. Oni mu ale zase musejí dát najevo úmysl, že budou přecházet, a nesmějí mu bez rozmyslu vkročit pod kola, když je rozjetý,“ objasnil Petr Dobeš.


„Strašně mě štve, jak mi lidi skáčou před auto, když odbočuji na Karlovo náměstí z ulice Bedřicha Václavka, tedy od cukrárny Jejkovskou bránou,“ postěžoval si šofér dodávky Jan Brukner.


I v tomto případě dopravní policista Dobeš argumentuje jasně: „Řidič odbočuje, neví, co bude za křižovatkou, musí předvídat, že se tam budou lidé snažit přecházet, a tomu uzpůsobit styl jízdy. To znamená, jet raději krokem. A chodci se zde musejí vždy zastavit a rozhlédnout, zda se k přechodu po rovince od pošty neblíží rozjeté auto, aby mu bezprostředně nevstoupili do cesty.“

Pravidla při přecházení vozovky

Kdy chodci na přechodu nemají přednost:

Chodec nesmí bezprostředně vstoupit do cesty blížícímu se autu.

Nesmí přecházet po přechodu, když se blíží auto se zapnutým majákem – záchranka, hasiči, policie.

Chodec nesmí vstoupit po přechodu pro chodce do kolejiště ve chvíli, kdy po něm přijíždí tramvaj.
Pokuty za přechody:

V situaci, kdy řidič neumožní chodci na přechodu pro chodce nerušené a bezpečné přejití vozovky, hrozí mu pokuta ve správním řízení 2500 až 5000 korun a 1 až 6 měsíců zákazu řízení, nebo bloková pokuta 2500 korun. Budou mu uděleny 4 trestné body.

Pokud řidič nezastaví vozidlo před přechodem pro chodce v případě, kdy tak musí učinit, hrozí mu pokuta ve správním řízení 2500 až 5000 korun a 1 až 6 měsíců zákazu řízení, nebo bloková pokuta 2500 korun. Budou mu uděleny 3 trestné body. Zákaz činnosti řidiči hrozí, pokud se výše uvedeného přestupku dopustí v období dvanácti po sobě jdoucích kalendářních měsíců dvakrát a vícekrát.

V tomto případě nelze věc vyřešit blokovou pokutou.

Zdroj: Policie ČR