Dalších čtyřicet lidí utrpělo závažná zranění, někteří z nich mají trvalé zdravotní následky. Celkem loni inspektoři řešili na dva půl tisíce pracovních úrazů.

V porovnání s rokem 2014 bylo těch nejzávažnějších případů o něco málo méně. Předloni zemřelo v práci celkem deset lidí a třiačtyřicet utrpělo vážná zranění.

Vyšší počet úmrtí v roce 2014 byl způsoben tragédií ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, kde se na začátku září zřítil most na šest dělníků. Čtyři z nich pod sutinami zemřeli.

„Ročně uložíme za porušení bezpečnosti práce pokuty kolem dvou milionů korun. Vždy záleží na míře zavinění v každém konkrétním případě. Nikdy to není tak, že vina vždy leží stoprocentně na zaměstnanci či na zaměstnavateli," upozorňuje vedoucí jihlavské pobočky Oblastního inspektorátu v Českých Budějovicích Jiří Semerád.

V letošním roce už začala inspekce rozdávat vysoké pokuty právě za pád mostu ve Vilémově.

Pozor na stavbách a v zemědělství

Nejrizikovějšími profesemi na Vysočině i nadále zůstávají obory ve stavebnictví a zemědělství. Další závažné pracovní úrazy se stávají při montážních pracích a v podnicích s těžkou mechanizací.

Loni v březnu například ve žďárské firmě Žďas zemřel šedesátiletý dělník, kterého zavalil čtrnáctitunový odlitek. Dělník pracoval sám v boxu, kde se odlitky opracovávají. Jak k tragédii došlo, vyšetřuje i policie.

V Polenské ulici v Jihlavě zase v červnu zemřel dělník ve výkopu, kterého zavalila zemina. Další dělník byl zraněn. Podle inspektorů na bezpečnost práce nebyl výkop dostatečně zajištěn proti sesuvu půdy. Na zemědělské farmě ve Věžnici na Jihlavsku loni v březnu zemřel muž, kterého napadl býk. Tragédie se stala při nahánění jatečního skotu.

„Muž vstoupil mezi dva býky, jeden z nich ho narazil rohem tak nešťastně, že mu prorazil očnicový oblouk až do hlavy a odhodil ho o několik metrů dál. Muž na místě zemřel," popsal Jiří Semerád.

Na železniční trati V Golčově Jeníkově na Havlíčkobrodsku v polovině září zemřel pracovník železnice a jeden byl zraněn poté, co je srazil vagon s nákladem starých kolejí. Vagony ujely ze stanice Vlkaneč a nekontrolovatelně se řítily po trati zhruba osm kilometrů. Dokonce projely několika nezabezpečenými železničními přejezdy.

Další dva smrtelné pracovní úrazy se staly při dopravních nehodách na Pelhřimovsku a Třebíčsku.

Podle Semeráda dochází k pracovním úrazům nejčastěji při manipulaci s materiálem ve skladech, při jeho přenášení, problém je i nedostatečné upevnění materiálu na paletách, mnohdy chybí i zakrytování různých řemenových pohonů na strojích.
„Řešili jsme i případ kombajnisty, který čistil stroj od bramborové natě za chodu a chytlo mu to ruku," varuje před podobným hazardování Semerád.

Na druhou stranu je například málo úrazů ve velkých podnicích, jako je Bosch nebo Automotive Lighting, kde se pracuje na směny. Podle Semeráda za posledních deset let celkový počet událostí výrazně klesl. Například v roce 2005 se stalo 920 událostí, zatímco loni 500.
„Firmy se snaží dělníky vybavovat vhodnějšími ochrannými pomůckami. Firmy jsou do toho totiž mimo jiné tlačeny i pojišťovnami. Pokud se totiž ukáže, že je problém i na straně firmy, tak pojišťovna sice vše potřebné uhradí, ale pak nějakou část vymáhá na firmě," vysvětlil Jiří Semerád.

Často se stává, že dělníci dostanou ke své práci vše, co potřebují, ale z pohodlnosti pomůcky nepoužijí. To se podle Semeráda stalo například minulý týden ve Vílanci na Jihlavsku. Stavební dělník se tam zřítil z výšky a skončil v nemocnici se zlomeninami. Přestože měl na sobě ukotvovací postroj, nepoužil ho.

„Pro dělníky může být práce bez ukotvení pohodlnější, ale někdy může taková pohodlnost stát i život," upozorňuje Jiří Semerád.

Pracovní úrazy na Vysočině v roce 2015

Havlíčkův Brod: 500 úrazů, 1 smrt, 6 závažných zranění
Jihlava: 640 úrazů, 2 smrt, 8 závažných zranění
Pelhřimov: 420 úrazů, 1 smrt, 6 závažných zranění
Třebíč: 370 úrazů, 1 smrt, 9 závažných zranění
Žďár nad Sázavou: 550 úrazů, 1 smrt, 11 závažných zranění
Vysočina celkem: 2 480 úrazů, 6 smrt, 40 závažných zranění
zdroj: Oblastní Inspektorát práce v Jihlavě