Právě na chování řidičů na železničních přejezdech se chtějí policisté na Vysočině zaměřit při dopravně bezpečnostních akcích, které chystají na letošní podzimní období.

Statistika v souvislosti s dopravními nehodami na železničních přejezdech je nadále varovná. „Od začátku letošního roku do konce září došlo na železničních přejezdech v Kraji Vysočina k celkem jedenácti dopravním nehodám, při kterých zemřela jedna osoba a čtyři osoby byly zraněny těžce,“ uvedl policejní mluvčí a koordinátor prevence z Krajského ředitelství Policie Kraje Vysočina David Linhart.

Ilustrační fotografie.
Muži, kteří okradli obsluhu restaurace, stále unikají

Policisté se na chování řidičů na železničních přejezdech chtějí zaměřit, přestože meziročně tento typ dopravní nehodovosti nevzrostl. „V loňském roce došlo v Kraji Vysočina za stejné období k celkem šestnácti dopravním nehodám, při kterých byly usmrceny dvě osoby a sedm osob utrpělo lehké zranění. V letošním roce se tedy na železničních přejezdech stalo o pět nehod méně než v roce předcházejícím,“ doplnil statistiku Linhart.

Současně připomněl, jaké okolnosti charakterizovaly zmíněnou nehodu z 27. září u Obrataně, kdy dopoledne krátce před devátou hodinou řidič nákladní soupravy vjel na přejezd v době, kdy místem projížděl osobní vlak. „Řidič nerespektoval světelné signály přejezdového zabezpečovacího zařízení, svítící střídavě červeným světlem, ani zvukové signály přejezdového zabezpečovacího zařízení,“ vypočítal hned několik závažných porušení pravidel Linhart.

Hmotná škoda byla vyčíslena na dva a půl milionu korun. Osmapadesátiletý státní příslušník Bosny a Hercegoviny, který nákladní soupravu řídil, byl obviněn ze spáchání trestného činu obecného ohrožení z nedbalosti, za což mu v případě prokázání viny hrozí trest odnětí svobody až na pět let.

Sexuolog Petr Weiss u Okresního soudu v Pelhřimově.
Nic si nepamatuji, vypovídal o tragédii sexuolog Weiss

V osobním vlaku cestovalo v době nehody pětadvacet osob, střet s nákladní soupravou si naštěstí vyžádal pouze ošetření jednoho cestujícího, který nemusel být převážen do nemocnice. Podobně lehce byl zraněn i řidič nákladního vozidla.

Zatím k jediné tragické dopravní nehodě na železničních přejezdech na Vysočině, která si vyžádala jeden lidský život, došlo 27. července na železničním přejezdu v Čechočovicích na Třebíčsku.

Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd v těchto případech:
1. je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení
2. je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení
3. sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory
4. je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení
5. dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem
6. nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě